Nieuwe missie, visie, waarden en huisstijl

In het Zonaal Veiligheidsplan 2020-2025 van politiezone Het Houtsche stond omschreven dat onder het beleid van een nieuwe korpschef er ook een nieuwe visie voor de politiezone moest worden vastgelegd. We kozen voor een totale aanpak waarbij we ook onze bestaande missie, waarden en huisstijl onder de loepe namen. Bij het ganse traject kregen we professionele ondersteuning van een externe firma. We betrokken maximaal onze medewerkerkers door hen ee

nieuwe huisstijl

Het belang van een missie, visie en waarden?

Een missie, visie en waarden zijn van cruciaal belang omdat ze:

  • Tonen waarvoor ons korps staat en wat ons uniek maakt;
  • Aantonen wat we naar de toekomst toe willen bereiken;
  • De koers van onze organisatie duidelijk aangeven;
  • Ons helpen bij het nemen van beslissingen;
  • Het DNA van ons korps en de cultuur bepalen.

Nieuwe missie, visie, waarden en slogan

Bij ons staat ‘de burger’ centraal. Integriteit en professionaliteit stellen we voorop.

We zijn er voor iedereen. We luisteren naar de vragen en de behoeften van iedereen die in onze regio verblijft. We benaderen elkaar en de bevolking op een respectvolle en dienstverlenende manier.

We zijn altijd in beweging. We staan paraat voor de bevolking en zijn van vele markten thuis. Als deel van de geïntegreerde politie evolueren we mee met de veranderingen in de maatschappij. We zijn een dynamisch team dat kritisch en geëngageerd is.

We groeien samen. We zijn bereikbaar en toegankelijk voor onze bevolking. Het betrekken van medewerkers en inzetten op hun talenten en welzijn vinden we belangrijk. Dit zorgt voor een betrokken en wendbaar politiekorps.

Onze dienstverlening is geënt op 3 waarden ‘hecht’, ‘gedreven’ en ‘verbindend’.

  • Hecht: Als hecht en goed georganiseerd korps zijn we een betrouwbare partner waar de bevolking op kan rekenen.
  • Gedreven: Van preventie tot repressie en nazorg, we vervullen elke rol met veel gedrevenheid.
  • Verbindend: We werken nauw en duurzaam samen met onze partners om problemen aan te pakken en op te volgen.

Onze slogan ‘Het Houtsche, jouw houvast!’ is krachtig en door velen gekend. Om onze toegankelijkheid en bereikbaarheid voor de bevolking nog meer in de verf te zetten, kozen we voor ‘jouw houvast’ in plaats van ‘uw houvast’. Dat klinkt ook iets informeler …

huisstijl

Naast onze woordelijke stijl kreeg ook onze visuele stijl een nieuw kleedje. De golvende beweging is een stijlelement dat persoonlijk, dynamisch en laagdrempelig in beeld brengt.

Voor ons logo kozen we voor de huisstijl van de geïntegreerde politie waar we als lokale politie een onderdeel van zijn.

Onze nieuwe huisstijl integreren we in onze interne en externe communicatie en in het bijzonder bij onze sociale mediakanalen zoals website, Facebook, Instagram en Twitter.

Natraject

In 2024 gaan we met onze nieuwe missie, visie en waarden verder aan de slag. Het is de bedoeling om deze concreter te maken en door te vertalen naar de medewerkers naar gewenst gedrag. Dit doen we o.a. door een gedragskompas uit te werken voor de leidinggevenden en voor de medewerkers per dienst/directie.

Ook onze visuals zullen we aan onze nieuwe huisstijl aanpassen.

 

 

 

Labels