Opgelet bij verkoop via koerierbedrijf

Recent enkele meldingen ontvangen van fraudegevallen waarbij een geïnteresseerde koper aan de verkoper vraagt een account aan te maken bij een koerierbedrijf om de betaling en verzending te regelen van de spullen.

Oplichting via internet bij verkoop

Je plaatst een zoekertje op tweedehands.be, of een andere website. Een geïnteresseerde koper stelt voor de ophaling van de spullen te regelen met een koerierbedrijf, bv DPD of DHL.

Maar voordat de koerierdienst effectief je spullen ophaalt, moet je als verkoper een  account aanmaken bij bv DPD, waarbij gegevens van de bankkaart dienen te worden ingevuld. Vervolgens vragen ze jou het account te activeren door je bankkaart in een kaartlezer te steken, waardoor het afgesproken bedrag zogezegd gestort wordt op je rekening en de verzending geregeld wordt.

Maar in feite log je in op een valse website die oplichters hebben nagebouwd. Eens je ingelogd bent en je je gegevens hebt achtergelaten, hebben de oplichters toegang tot jouw gegevens en in dit geval ook je centen.

Onze lokale computer crime unit geeft aan dat we reeds enkele meldingen hebben ontvangen van dergelijke fraudegevallen. Pakjesdiensten zijn een gegeerd doelwit voor fraudeurs, de bedrijven zelf kennen het probleem maar al te goed. Op de site van DHL en DPD staat een expliciete waarschuwing. Zo vragen ze  je nooit om vertrouwelijke gegevens als PIN-codes, wachtwoorden, creditcardgegevens of soortgelijke informatie door te geven, via hun website of telefonisch.

Wees alert!