Opgebeld door een Microsoft-medewerker?
Word je opgebeld door een Microsoft-medewerker? Haak meteen in.
De oplichters bellen hun slachtoffer op met de smoes dat er problemen zijn met de computer. Zo maken ze bv. het slachtoffer wijs dat er een virus op de computer staat en bieden ze hun diensten aan.
De oplichters proberen uiteindelijk het slachtoffer vertrouwelijke gegevens te ontfutselen en vragen te surfen naar een bepaalde website. Nadat het slachtoffer de bewuste website heeft bezocht, kunnen de oplichters vanop afstand zichzelf toegang geven tot de computer van het slachtoffer. Daarna vragen ze het slachtoffer te betalen voor de bewezen diensten. Indien de gedupeerde niet wil betalen, dringen ze aan of blokkeren ze zelfs de computer.
Aangezien ze de kans kregen om kwaadaardige software op de computer van het slachtoffer te installeren, blijft deze onder controle van de oplichters, zelfs zonder dat het slachtoffer dit merkt. Zo kan de gedupeerde in de toekomst opnieuw slachtoffer worden van andere praktijken zoals spionage, oplichting of afpersing.
Wat te doen?
- Ga niet in op zulke telefoontjes! Microsoft zal nooit zelf contact opnemen met hun klanten. Mensen met een computerprobleem kunnen alleen zelf een verzoek indienen via de website van Microsoft of zelf de helpdesk van het bedrijf bellen. Haak dus gewoon in.
- Voer in geen geval de gevraagde opdrachten uit.
- Geef zeker geen persoonlijke informatie door zoals gebruikersnaam, identiteitsgegevens, wachtwoorden, bankgegevens,...
Is je computer toch al onder controle van de oplichters geweest?
- Koppel de computer onmiddellijk los van het internet.
- Voer een volledige scan uit met een recente en up-to-date virusscanner en verwijder ontdekte malware.
- Indien nodig: laat je computer opnieuw installeren.
- Wijzig al je wachtwoorden, zowel van je computer als van alle internetaccounts. Wijzig ook de veiligheidsvragen die je krijgt wanneer je je wachtwoord van die accounts vergeet.
Toch opgelicht?
- Doe aangifte bij de politie. Verzamel alle gegevens die bewijs kunnen leveren van de feiten en van de geleden schade. Noteer ook alle gegevens die je van de oplichters kreeg zoals telefoonnummers, namen en websiteadres en neem deze mee bij je aangifte.
- Als je bankgegevens hebt doorgegeven: contacteer Card Stop (078 170 170) zodat je rekening niet verder gebruikt kan worden. Contacteer ook je bank. Hoe sneller je de bank verwittigt, hoe meer kans dat het geld nog gerecupereerd kan worden.
Nog meer informatie kan je nalezen op de website van Safeonweb.
Bronnen: federale politie en Safeonweb.be