Wat is WhatsAppfraude of hulpvraagfraude?

Je krijgt een berichtje via WhatsApp van dochterlief dat ze een nieuw telefoonnummer heeft? Opgelet! Grote kans dat het niet je dochter is, maar oplichters!

Via WhatsApp krijg je een bericht van een ongekend nummer, zogezegd van een familielid of vriend. Voorbeelden van zo’n berichten:

  • Hooii mama, Mn andere gsm is perongeluk in de wasmachine beland… dus het nieuwe nummer kan je opslaan.
  • Hoi, ik heb een ander toestel. Mijn oude is kapot.
  • Hoi pa, ik heb een nieuw nummer. Mijn oude gsm is in het toilet gevallen…

De berichtjes zijn nogal vaag, ze richten zich meestal naar mama of papa voor hulp in de hoop zo een slachtoffer te kunnen maken.

Heel snel gaan ze over tot de vraag of je in hun plaats een betaling kan doen, want ze kunnen zogezegd nog niet internetbankieren met hun nieuwe gsm… En de betaling moet altijd dringend gebeuren.

Twijfel je of de persoon in kwestie wel degelijk diegene is die jij kent? Bel gewoon je dochter, zoon, kennis op hun oude gsm-nummer en vraag hen of ze een nieuw nummer hebben. Als je aan de oplichters vraagt via WhatsApp om je op te bellen komen ze vaak met smoesjes zoals “kan nu niet bellen, ik zit in vergadering”.

Is het inderdaad een oplichter die de berichtjes stuurt en niet dochterlief? Blokkeer het nummer, betaal zeker niets en geef geen persoonlijke gegevens door!

Nog een weetje: als de gsm echt in de wasmachine is beland, dan kan men nog altijd de sim-kaart recupereren en daarmee een nieuwe vragen voor hetzelfde nummer bij de telefoonprovider! Een nieuw telefoonnummer is hierbij echt niet nodig!

Tips om die hulpvraagfraude te herkennen?

  • Opgelet met nieuwe nummers van familieleden, kennissen,…
  • Bel de afzender van het bericht zelf op, of stel persoonlijke controlevragen waar oplichters het antwoord niet van weten.
  • Kan jouw ‘familielid’ niet bellen maar wel een bericht sturen via WhatsApp? Vraag dan een gesproken berichtje te sturen. Zo kan je horen of je werkelijk met hem of haar te maken hebt.
  • De vraag tot betaling is dringend? Zo goed als altijd een teken van fraude!
  • Maak nooit geld over op basis van een WhatsApp-bericht of e-mail alleen.
  • Wees terughoudend met het delen van persoonlijke informatie op internet.

Weet ook dat Whatsapp een eigen en veilige manier heeft om je telefoonnummer te wijzigen. In de chat van Whatsapp wordt dit vermeld met volgende bericht: “Persoon X heeft een nieuw nummer. Tik om een bericht te verzenden of om het nieuwe nummer toe te voegen aan uw contacten”. Hiervoor hoef jij dus geen oude telefoonnummers te verwijderen en nieuwe op te slaan.

Krijg je zo’n hulpvraagfraudebericht? Doe hiervan melding bij de politie.

Zit er in het bericht een betaallink of een IBAN-nummer, stuur dit dan door naar je bank.

Blokkeer het telefoonnummer van de oplichters. Via WhatsApp kan je het telefoonnummer rapporteren: klik in het chatgesprek om de drie puntjes rechtsboven – kies ‘meer’ – en kies vervolgens ‘rapporteren’

Ben je toch slachtoffer geworden? Bel CardStop op 078/170.170. Meld het op meldpunt.belgie.be.  Contacteer je bank en dien klacht in bij de politie.

Meer info op de website van Febelfin

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer Lokale Politie Het Houtsche via het contactformulier of telefonisch via 050 82 08 00.