TRAP NIET IN DE VAL

Oplichters zijn erg vindingrijk. Ze zetten fake webshops op, sturen je berichten in naam van zoon, dochter of vriendin, of doen zich voor als een bekende organisatie om je vertrouwen te winnen. Ze gebruiken niet enkel e-mail maar ook WhatsApp, sms, Facebook, Messenger ...

Er zijn verschillende manieren waarop een oplichter u om de tuin kan leiden. Meestal ontvangt u een e-mail, een sms, een whatsapp of telefoonoproep waarin één van onderstaande onderwerpen aan bod komt:

  • oplichting via tweedehands.be (als het te mooi is om waar te zijn, is het dat ook!)
  • een telefoontje van Microsoft om uw account te checken
  • verzendkosten B-post
  • uw zoon/dochter heeft plots een ander telefoonnummer
  • een e-mail of sms van uw bank of CARDSTOP dat de bankkaart of kaartlezer is vervallen
  • een dwangbevel van FOD belastingdienst
  • afpersing door een bericht via e-mail
  • een e-mail afkomstig van ziekenhuizen waarin wordt gemeld dat u mogelijk in contact bent gekomen met een persoon die besmet is met COVID-19.
  • .............

Laat u niet misleiden. Denk 2 keer na voor u een bijlage of link in een bericht aanklikt.
Wees op uw hoede als u een onverwacht bericht krijgt dat niet persoonlijk aan u gericht is of controleer het alvorens er op in te gaan. Bel naar uw bank, naar uw zoon/dochter of een familielid en informeer uzelf.

Meld verdachte berichten op verdacht@safeonweb.be
Op diverse websites van de Federale overheid vindt u meer informatie.
www.safeonweb.be = veilig internetten
www.meldpunt.belgie.be = site om verdachte handelingen te melden

Bent u een slachtoffer?
Verander de codes van de online bankaccount.
Breng uw bank op de hoogte van het ontvangen bericht en van de phishingactie.
Als er financiële schade is, doe dan aangifte bij de politie of raadpleeg Meldpunt.be