Word je opgebeld door een technicus van een computerfirma?

Je krijgt telefoon van iemand die zich voordoet als medewerker van de helpdesk van een computerfirma zoals Microsoft of Apple. Vaak spreekt deze persoon enkel Engels.  Deze oplichter probeert je te laten geloven dat er een veiligheidsprobleem is met je computer en stelt voor om je computer te beveiligen. Dit klopt echter niet. De oplichter vraagt je vervolgens om bepaalde dingen te doen: de computer op starten, naar een bepaalde website surfen, een applicatie te downloaden…

De oplichter kan op die manier toegang krijgen tot je computer. Hij of zij toont een paar foutboodschappen op je scherm om je te doen geloven dat er echt een probleem is. Om dit probleem op te lossen moet je eerst betalen.  Vervolgens zal hij of zij jouw bankgegevens proberen te verkrijgen en zal je vragen om een betaling te doen.   

Wat moet je doen als je een zogenaamde technische medewerker aan de lijn krijgt?

  • Wantrouw altijd telefoons van bedrijven die melden dat er een probleem is met je computer. Computerbedrijven zoals Microsoft zullen je niet ongevraagd contacteren en vragen om een aantal acties uit te voeren op je computer.Ga dus nooit in op dergelijke telefoontjes.
  • Noteer indien mogelijk het telefoonnummer.
  • Beëindig het gesprek.
  • Doe eventueel aangifte bij de politie.

 

Geef zeker ook verdachte websites door via verdacht@safeonweb.be. In 2018 zorgde dit ervoor dat bijna 1500 frauduleuze websites geblokkeerd werden.

Meer informatie is terug te vinden op de website www.safeonweb.be