Emotiefraude

We stellen vast dat oplichters steeds vaker op de gevoelens van hun slachtoffers spelen om hen geld te ontfutselen.

Het slachtoffer komt in contact met de oplichter via het internet (spammail, datingsite, sociale media, chatbox ...). De oplichter palmt het slachtoffer in en bouwt een vertrouwensband op. Na enkele dagen vraagt de oplichter geld om bv. een reis naar België te betalen, om kleren te kopen, om een erfenis vrij te krijgen ... Meestal moet het geld worden overgemaakt via Western Union of MoneyGram. Na het overmaken van de centen wordt het plots stil aan de overkant en blijkt de man of vrouw niet te bestaan.

Voorbeelden

  • Vriendschapsfraude

Nadat gedurende enkele weken een vertrouwensband werd opgebouwd, vraagt de zogezegde geliefde/vriend/... om geld voor bv. een reis naar België, om voor de achterblijvende familie te zorgen, om de hospitaalkosten van het dochtertje te betalen, om schoolgeld te betalen ... Na het incasseren van vaak verschillende bedragen blijft het plots stil aan de andere kant. In werkelijkheid heeft de geliefde/vriend/... nooit bestaan.

Indien een 'kennis' je om geld vraagt op de manier hierboven beschreven, weiger en verbreek elk contact met de oplichter. Een extra indicatie dat het om oplichting gaat is wanneer ze vragen om te betalen via Western Union of MoneyGram.

  • SOS-mail

Wees voorzichtig als je een mail krijgt van een kennis of vriend in nood die vraagt om hem te helpen en zo snel mogelijk geld over te maken. Het is goed mogelijk dat de mailbox van je kennis gehackt werd en dat een oplichter dit bericht heeft rondgestuurd met als enig doel je geld afhandig te maken. Vaak zal je gevraagd worden om het geld over te maken via Western Union of MoneyGram.

Wanneer je een dergelijke mail ontvangt, antwoord niet en probeer de rechtmatige eigenaar via een andere weg te bereiken om hem ervan op de hoogte te brengen dat zijn mailaccount gehackt werd.

  • Overdreven SMS-diensten (7919)

De mailbox van één van jouw contacten werd gehackt door een oplichter. De oplichter verstuurt mails naar alle namen uit het adresboek waarin hij je vraagt om een sms te sturen met code 7919 tot 3070 om bijvoorbeeld zijn gsm te deblokkeren. De sms die je ontvangt als antwoord bevat een code die je moet sturen naar je 'kennis'. Deze sms'en zijn overmatig duur en de codes die je overmaakt worden door de oplichters te gelde gemaakt door te gebruiken in kansspelen op internet.

Indien je zo'n vraag krijgt via chat of e-mail, verbreek alle contact en waarschuw de rechtmatige eigenaar van de mailbox dat zijn account gehackt werd.

  • Valse liefdadigheid

Je ontvangt hartverscheurende berichten over natuurrampen of ernstig zieke kinderen, waarbij gevraagd wordt een gulle bijdrage te storten aan een onbekende organisatie. Oplichters maken handig gebruik van het medeleven van mensen en spelen hierbij vaak slim in op de actualiteit. Telkens wanneer een ramp plaatsvindt, zijn ze er als de kippen bij om uit naam van een gekende of fictieve liefdadigheidsorganisatie fondsen te verzamelen.

Wij raden je aan om enkel geld over te maken aan organisaties waarmee je vertrouwd bent. Wanneer je via e-mail een vraag krijgt van een gekende organisatie tot het geven van financiële steun, verifieer de bankgegevens om er zeker van te zijn dat je effectief naar de juiste organisatie geld overmaakt.

Slachtoffer?

  • Doe aangifte via het Meldpunt of bij de politie. Verzamel alle nuttige bewijzen (zoekertje, berichten, screenshots, gegevens oplichter ...).
  • Heb je je betalingsgegevens doorgegeven? Verwittig dan onmiddellijk Card Stop via 078 170 170 en breng je bank op de hoogte.
Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 052 46 83 83.