Fraude bij online (ver)kopen

In deze vormen van oplichting komt het slachtoffer in contact met de oplichter via een valse advertentie op een veilingsite (bv. 2dehands, Vinted, Autoscout, Immoweb) of via een verkoopsite die volledig frauduleus is opgezet.

Fraude bij online kopen

De oplichter, die zich voordoet als verkoper, verkoopt producten (kledij, auto, gsm, kleine elektronica ...) aan abnormaal lage prijzen. De valse verkoper vraagt om het afgesproken bedrag over te maken via een geldtransfersysteem van het type Western Union of MoneyGram. Van zodra de betaling is verricht, verdwijnt de oplichter en is hij niet meer te contacteren.

Fraude bij online verkopen

De oplichter, die zich voordoet als koper, zal zelden discussiëren over de prijs. Hij bevestigt dat hij het gevraagde bedrag zal betalen of vraagt aan de verkoper om zelf een bedrag voor te schieten (bv. om de vrachtkosten te betalen om een wagen naar het buitenland te laten brengen). Dat voorschot moet meestal betaald worden via een geldtransfersysteem van het type Western Union of MoneyGram.

Wanneer de valse koper de verkoper betaalt, doet hij dat vaak met valse of vervalste cheques van buitenlandse banken. De bank stort het bedrag onder voorbehoud op de rekening van de verkoper, in afwachting dat de echtheid van de cheque bewezen wordt. Het kan enkele weken duren vooraleer de bank te weten komt dat het een valse cheque betreft en op dat ogenblik zal de bank het eerder gestorte geld terugvorderen. De verkoper heeft tegen dat ogenblik meestal het 'verkochte' artikel opgestuurd naar de koper.

Vaak sturen de oplichters een cheque ter waarde van een hoger bedrag dan de verkoper heeft gevraagd. De oplichter beweert dat het om een vergissing gaat en vraagt de verkoper om het verschil zo snel mogelijk terug te storten. Dit gebeurt opnieuw vooraleer de bank de echtheid van de cheque heeft kunnen verifiëren. In dit geval is de verkoper niet enkel zijn artikel kwijt, maar ook een deel van zijn geld.

Fictieve tussenpersoon

Sommige oplichters gebruiken een valse transportfirma of tussenpersoon (escrow). Deze fictieve bedrijven worden erbij gehaald om bij het slachtoffer de schijn van betrouwbaarheid op te wekken. Normaal gezien biedt dit soort bedrijven een extra garantie aan koper en verkoper. Zodra de tussenpersoon het geld ontvangt van de koper wordt groen licht gegeven aan de verkoper die zijn goed verstuurt naar de koper. Als deze ontvangst bevestigt aan de tussenpersoon, stort deze het aankoopbedrag door aan de verkoper. De oplichters stellen echter voor te werken met een fictieve escrow, die ze zelf hebben opgezet.

Vermijd aan de oplichters persoonlijke informatie vrij te geven, zoals identiteitsdocumenten of bankgegevens. De oplichters kunnen ze gebruiken voor het plegen van andere criminele feiten. We raden ook aan om alle contact te verbreken met de oplichters en vooral niks te betalen.

Slachtoffer?

  • Doe aangifte via het Meldpunt of bij de politie. Verzamel alle nuttige bewijzen (zoekertje, berichten, screenshots, gegevens oplichter ...).
  • Heb je je betalingsgegevens doorgegeven? Verwittig dan onmiddellijk Card Stop via 078 170 170 en breng je bank op de hoogte.
Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 052 46 83 83.