Telefonische oplichting

Criminelen beperken zich niet enkel tot fraude via e-mail, sms, social media, tweedehandssites enzovoort, maar proberen je ook op te lichten via telefoon. Steeds vaker doen ze alsof ze een bankbediende zijn en proberen op verschillende manieren aan je gegevens te komen:

  • Ze melden dat er veiligheidsproblemen zijn bij de bank en raden je aan om geld over schrijven naar een ‘veilige’ rekening.
  • Ze vragen je persoonlijke bankcodes en plunderen zo je rekening
  • Ze melden dat je kaart een veiligheidsrisico heeft en vragen om je persoonlijke gegevens en je pincode. Daarna sturen ze zogezegd een fysieke ‘bankmedewerker’ naar je thuis om je onveilige kaart op te halen.

Als je dit soort vragen krijgt, dan kan je ervan uitgaan dat dit fraude is. Je bank zal NOOIT vragen om je geld over te schrijven of om je codes door te geven.

Tips om telefoonfraude te voorkomen

Er is maar één tip die echt werkt: geef nooit je codes door via telefoon, gebruik nooit je bankkaartlezer of itsme als iemand dit vraagt aan de telefoon. Schrijf nooit je geld over op vraag van iemand via de telefoon. Dit is altijd oplichting.

Opgelicht?

  • Neem zo snel mogelijk contact op met je bank om je rekening te blokkeren.
  • Verwittig onmiddellijk card stop als je ook je kaartgegevens hebt doorgegeven (078 170 170)
  • Verander zo snel mogelijk je codes en wachtwoorden als je die op meerdere plaatsen gebruikt.
  • Doe zo snel mogelijk aangifte bij de lokale politie. Bij een aangifte binnen 48 uur kan de politie proberen het verduisterde geld te recupereren. De openingsuren van de commissariaten van Politie CARMA kan je hier terugvinden.
     

Verdacht telefoontje gekregen?

Ongewenst telefoontje?

Op www.safeonweb.be vind je heel wat tips om oplichting te voorkomen.

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 089 39 14 10.