Fraude bij online kopen

In deze vorm van oplichting komt het slachtoffer in contact met de oplichter via een valse advertentie op een legitieme veilingsite ( bv. Autoscout, Immoweb, enz.) of via een verkoopsite die volledig frauduleus is opgezet.

De oplichter, die zich voordoet als verkoper, biedt één of meerdere objecten te koop aan (een auto, gsm, kleine elektronica, enz. ), meestal aan een abnormaal lage prijs. De valse verkoper vraagt over het algemeen om het afgesproken bedrag over te maken via een geldtransfersysteem van het type Western Union of MoneyGram.

Van zodra de betaling is verricht, verdwijnt de oplichter en is hij niet meer te contacteren.

We raden aan om alle contact te verbreken met de oplichters en vooral niks te betalen.

Tips :

  • Raadpleeg Howard om de betrouwbaarheid van een website na te gaan. Deze toepassing van het European Consumer Centre Belgium (www.eccbelgie.be) geeft je veel informatie over je rechten bij het online kopen.
  • Google de namen van verkopers. Als je op fora merkt dat deze nogal negatief wordt besproken, ga dan zeker niet over tot aankoop.
  • Op verkoop- en veilingsites staat over het algemeen een beoordeling van vorige kopers vermeld bij de verkoper.
  • Vraag om het aangeboden goed pas te mogen betalen na levering.

Vermijd ook aan de oplichters persoonlijke informatie vrij te geven, zoals identiteitsdocumenten of bankgegevens. De oplichters kunnen ze gebruiken voor het plegen van andere criminele feiten.

Toch slachtoffer? Breng je bank op de hoogte en doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie. Belangrijk hierbij is dat je een maximum aan gegevens van de "verkoper" kan geven (e-mailadressen, headers van ontvangen mails, rekeningnummers,...).

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 016 55 02 02.