Oplichting bij een online aankoop/verkoop (Internetfraude)

Internetfraude of internetoplichting is de online variant van de klassieke oplichting: het ontfutselen van geld of goederen aan nietsvermoedende personen met mooie woorden en voorstellen. Ook wanneer iemand daarvoor gebruikmaakt van het internet is er sprake van oplichting.

internetfraude

Er bestaan verschillende soorten fraude. Wij bespreken onderstaand de meest voorkomende vormen:

Vriendschapsfraude:

Dit betreft een specifiek type oplichting waar de oplichter gebruik maakt van de gevoelens van het slachtoffer om deze geld afhandig te maken. Meestal wordt een band met het slachtoffer opgebouwd en wordt vervolgens om geld gevraagd. Dit kan zich gedurende lange tijd herhalen zodat het slachtoffer uiteindelijk duizenden euro's kwijt is.

Fraude bij online aankopen:

In deze vorm van oplichting komt het slachtoffer in contact met de oplichter via:

  • een valse advertentie op een legitieme veilingsite (zoals Autoscout, Immoweb, ...), sociale media,…
  • of een verkoopsite die volledig frauduleus is opgezet.

De oplichter, die zich voordoet als verkoper, biedt één of meerdere objecten te koop aan (een auto,gsm, kleine elektronica, ... ) aan een abnormaal lage prijs. De valse verkoper vraagt over het algemeen om het afgesproken bedrag over te maken via een geldtransfersysteem van het type Western Union of MoneyGram. Van zodra de betaling is verricht, verdwijnt de oplichter en is hij niet meer te contacteren.

Sommige oplichters gebruiken daarbij een transportfirma of tussenpersoon. In realiteit is de tussenpersoon een medeplichtige van de verkoper.

online aankopen

Fraude bij online verkopen:

In deze vorm van oplichting komt het slachtoffer in contact met de oplichter via een advertentie op een legitieme veilingsite (Autoscout, Immoweb, ...) of sociale mediasite. De oplichter, die zich voordoet als koper, zal zelden discussiëren over de prijs. Vervolgens kan de oplichter drie mogelijke scenario's hanteren:

  • De valse verkoper betaalt de gevraagde prijs via een valse/vervalste cheque van een buitenlandse bank. Aanvankelijk stort de bank het bedrag op de rekening van de verkoper. Enkele weken later komt de bank er achter dat het om een valse/vervalste cheque gaat en vordert het gestorte geld terug. Ondertussen heeft de verkoper het 'verkochte' artikel meestal al op gestuurd naar de valse koper. De verkoper blijft achter zonder artikel én zonder betaling.
  • De valse koper vraagt aan de verkoper om zelf een bedrag voor te schieten (bijvoorbeeld de vrachtkosten om een wagen naar het buitenland te laten brengen). Dat voorschot moet meestal betaald worden via een geldtransfersysteem van het type Western Union of MoneyGram. Vanzelfsprekend hoort de verkoper daarna niks meer van de valse koper.
  • De valse koper stuurt een cheque met een hoger bedrag dan de verkoper heeft gevraagd. Vervolgens beweert hij dat het om een vergissing gaat, en vraagt de verkoper om het verschil zo snel mogelijk terug te storten. Ook hier komt de bank er achter dat het om een valse/vervalste cheque gaat en vordert het gestorte geld terug. In dit geval is de verkoper niet enkel zijn artikel kwijt, maar ook een deel van zijn geld.

Fraude met vakantiehuizen:

1) Valse reclame

Online criminelen besteden veel geld om potentiële slachtoffers te vinden. De reclame heeft voornamelijk twee vormen. Eén daarvan zijn online advertenties van criminelen op platforms zoals Facebook, 2dehands en Craigslist. Dit is wanneer het potentiële slachtoffer wordt omgeleid naar valse websites van de online criminelen. De andere vorm van valse reclame vindt plaats op grote online vakantieverblijf platforms. Cybercriminelen zullen handelen alsof ze eigenaars zijn en een vakantiehuis te huur aanbieden voor potentiële slachtoffers. De meerderheid van de vakantie-accommodatie fraude vindt plaats op deze platforms en zijn zeer moeilijk te identificeren. Online criminelen stelen foto’s van bestaande vakantievilla’s en adverteren daarmee op websites en doen alsof zij de eigenaar zijn, wat natuurlijk niet het geval is.

2) Fake website

Op een nep-website zal het potentiele slachtoffer verbazingwekkende aanbiedingen zien, die te mooi zijn om waar te zijn. De domein-namen zullen net iets anders zijn of een andere extensie hebben (bijvoorbeeld IN PLAATS VAN .COM of .NL zal de website een .ORG extensie).

Tips om fraude bij online (ver)kopen te voorkomen

  • Een gezonde voorzichtigheid bij een transactie op of via het internet is aan te raden.
  • Het raadplegen van andere personen (familie, vrienden, collega's,...) kan nuttig zijn.
  • Te mooi om waar te zijn .. is vaak zo.
  • Wanneer een (ver)koper meer biedt dan gevraagd of niet onderhandelt kan dit een teken zijn dat er iets mis is.
  • Wanneer men gebruik maakt van vreemde contactmethoden (buitenlands nummer, vreemde e-mailadressen, ...)
  • Uiterste voorzichtigheid is geboden wanneer de betaling gevraagd wordt via Western Union, MoneyGram of een andere vreemdere betalingswijze.
  • Google de informatie (naam van de verkoper, adres van de vakantiewoning, e-mailadres, foto's etc...)
Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 054 31 35 01.