WhatsApp-fraude

WhatsApp-fraude is een vorm van oplichting waarbij de crimineel zich voordoet als een bekende die tijdelijk niet op haar of zijn rekening kan. WhatsApp-fraude is al een tijdlang heel actueel in Nederland, maar krijgt ook in ons land steeds meer voet aan wal.

De slachtoffers zijn veelal 60-plussers met volwassen kinderen. Door de coronacrisis zitten veel ouderen thuis en hebben minder live contact met hun kinderen. Criminelen maken hier handig gebruik van: Het slachtoffer ontvangt een WhatsApp bericht, zogenaamd van hun zoon of dochter. Deze heeft zijn telefoon in het water laten vallen of een nieuw abonnement wat het nieuw telefoonnummer verklaart.

Zo herken je WhatsApp-fraude

Een schijnbaar normaal gesprek komt op gang en plots begint het kind geld te vragen. Het gaat vaak over flinke geldbedragen, bijvoorbeeld omdat er een rekening dringend moet worden betaald maar het kind met de nieuwe mobiele telefoon nog niet kan internetbankieren. De criminelen gaan geraffineerd te werk en gebruiken informatie, foto’s en zelfs stemfragmenten van sociale media om argwaan weg te nemen. Voelen ze aarzeling, dan sturen ze iets over het échte leven van de zoon of dochter, bijvoorbeeld: “Ik bel je straks even, ik moet nu x ophalen van de crèche.” Omdat deze informatie bij de levenssfeer van het kind hoort, lijkt het allemaal te kloppen en het geld wordt overgeschreven. Slachtoffers kunnen op deze manier grote sommen kwijtraken.

Voorkom WhatsApp-fraude

Laat je niet vangen en maak nooit zomaar geld over! Als een kind of andere bekende geld vraagt via WhatsApp, check dan altijd of je echt met deze persoon te maken hebt. Bel hem of haar op, niet alleen via het nieuw telefoonnummer maar probeer óók het oude nummer. In sommige gevallen hoor je wanneer je het nieuwe nummer belt vaag de stem van de bekende, waarna het gesprek stopt. Dit zijn geluidsfragmenten die van social media zijn gehaald. Pas wanneer je écht met de bekende hebt gesproken en zeker weet dat het verhaal klopt, kun je overwegen om te betalen.

Werd je toch slachtoffer van WhatsApp-fraude dan doe je best zo snel mogelijk aangifte bij de politie en bij de bank. Probeer de financiële transactie te laten blokkeren en verzamel alle informatie, zoals afbeeldingen van het gesprek, het telefoonnummer van de oplichter en/of andere relevante informatie. Meld de oplichting via het formulier op de website meldpunt.belgie.be en doe aangifte bij het lokale politiecommissariaat. Een online afspraak kan u HIER maken.

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 054 312 312.