Internetoplichting? Phishing, hoaxen, valse erfenissen, valse loterijen/kansspelen, valse exotische investeringen, emotiefraude?

Internet heeft ons leven een stuks simpeler gemaakt. We kunnen immers zowat alles via onze computer doen, van gesprekken voeren tot aankopen doen. Jammer genoeg kent het internet ook een donker kantje, want via het internet geven we immers veel informatie over onszelf vrij. En net dat hebben oplichters begrepen… Juist om u hiertegen te beschermen, schotelen de PZ Westkust en de stad Nieuwpoort u de belangrijkste vormen, een aantal tips en tricks en de te ondernemen maatregelen tegen internetfraude voor.

Wat verstaan we nu juist onder internetoplichting?

Internetoplichting of spam is een vorm van bedrog waarbij de dader, het nietsvermoedende slachtoffer geld, waardevolle goederen of gegevens ontfutselt. Via het internet kan een dader immers op korte termijn en met zeer weinig financiële middelen een groot aantal slachtoffers maken.

Wat zijn de meest voorkomende manieren van oplichting via het internet?

- Phishing:

Bij phishing proberen internetpiraten te "hengelen" naar uw vertrouwelijke gegevens zoals uw pincode, paswoord en het nummer van uw bank- of identiteitskaart. Eens die gegevens bekomen, kunnen ze betalingen via uw rekening uitvoeren. U wordt bijvoorbeeld gelokt naar een valse (bank)website waar u nietsvermoedend inlogt met uw gegevens met alle gevolgen van dien.

Voorbeeld van phishing:

U ontvangt een email van één of andere bankinstelling. De email meldt dat er een veiligheidsprobleem is met uw rekening en dat u om uw geld te beschermen via de in de mail aangegeven site uw persoonlijke login en paswoord moet wijzigen.

Het kan zijn dat u daarna nog een bedrieglijke telefoon krijgt (vishing), iemand die zich voordoet als een medewerker van de bank vraagt naar enkele codes om zogezegd de update van uw gegevens te bevestigen.

- Hoax (= nepwaarschuwing)

Een hoax is een emailbericht dat zich tracht te verspreiden als een kettingbrief. In de boodschap wordt u aangespoord om zoveel mogelijk mensen te informeren. Op die manier krijgt de oorspronkelijke afzender een hele lijst met adressen die hij kan doorverkopen aan onbetrouwbare bedrijven. Deze berichten zijn eenvoudig te herkennen.

Voorbeeld van een hoax:

U wordt gevraagd om een mail door te sturen aan zoveel mogelijk vrienden en kennissen met in kopie het emailadres van de oorspronkelijke afzender, zo maakt u kans op een geschenk ter waarde van 1000 euro.

- Erfenissen

Men belooft u een rijkelijke commissie op een grote erfenis die men wil overmaken. Om de erfenis in ontvangst te nemen, moet u eerst een som geld overmaken om de kosten voor de administratieve handelingen te financieren.

- Loterijen, kansspelen

U hebt het grote lot gewonnen, maar moet transferkosten betalen om het geld in ontvangst te nemen. Officiële instellingen hanteren dergelijke praktijken niet; zonder een kans op winnen te kopen, kunt u in werkelijkheid immers geen prijs winnen.

- Exotische investeringen

Via mail worden voorstellen verstuurd met het aanbod voor investeringen in de meest exotische projecten waarbij u zeer veel winst kan boeken.

- Gevoelige snaar bespelen

Hartverscheurende berichten over een ongelukkig bestaan in eigen land, een ernstig zieke persoon, … wekken uw medelijden op. Er wordt u gevraagd om een gulle bijdrage te storten op een onbekend rekeningnummer.

Iemand zoekt de liefde bij u via het internet en vraagt u geld te storten voor nieuwe kleren, een paspoort om naar België te komen, …

Preventieve tips om internetoplichting te voorkomen:

Algemeen

  • Wees op uw hoede voor mails met veel schrijffouten.
  • Open geen mails van mensen die u niet kent en klik zeker niet op bijlagen in deze mails. Controleer hun naam, telefoonnummer en emailadres door ze in te geven in een zoekrobot.
  • Banken of overheidsbedrijven zullen u nooit via email om persoonlijke gegevens vragen. Wis meteen alle mails die hierom vragen. Als u echt twijfelt neem dan contact op met de instelling in kwestie.
  • Wees alert voor mails die geen boodschap met uw naam in bevatten, maar beginnen met "geachte klant".
  • Vertrouw de zaak niet wanneer u onmiddellijk gehoor moet geven aan de email.
  • Stel de spamfilter zodanig in dat verdachte mailberichten automatisch worden verwijderd.
  • Als de site waarnaar u wordt verwezen met https:// en de naam van een erkende organisatie begint, dan zit u doorgaans goed. Als de link subtiele verschillen bevat met de originele link (andere schrijfwijze, andere extensie, …, wees dan op uw hoede.
  • Voer regelmatig updates van uw besturingssysteem uit en zorg dat de computer goed beveiligd is met een recente virusscanner en een firewall. Zorg ook dat ze up-to-date zijn.
  • Maak regelmatig back-ups van programma's en gegevens en bewaar ze veilig.
  • Gebruik enkel originele software en werk ze regelmatig bij.
  • Betaal of aanvaard nooit geld via een transfersysteem van het type Western Union of Moneygram, gebruik deze systemen enkel als u de persoon in kwestie kent. Deze gulden regel geldt voor alle types van oplichtingen (veilingsites, valse erfenissen, loterijen, ….
  • Kopen en verkopen op veilingsites/zoekertjessites
  • Doe enkel aankopen wanneer u voldoende garanties krijgt dat de koper/verkoper het goed meent. Kijk naar de feedback en kijk ook sinds wanneer hij/zij lid is. Hoe langer het lidmaatschap, hoe groter de kans dat het om een eerlijke (ver)koper gaat.
  • Pas op voor te lage prijzen voor dure artikelen, de kans is groot dat het te mooi is om waar te zijn.
  • Geef nooit voorschotten zonder dat u het product zelf gezien hebt.
  • Wacht met het verzenden van uw koopwaar totdat u zeker bent dat de storting in orde is, vraag om een bewijs van betaling.
  • Valse loterijen/erfenissen/exotische mails
  • Negeer alle berichten die u veel geld beloven, u kunt immers nooit winnen van een loterij waaraan u niet hebt deelgenomen.
  • Hetzelfde geldt voor mails die u beloven dat u een grote erfenis of bedrag krijgt. Mensen komen uitgerekend bij u terecht omdat de spammail naar miljoenen mensen tegelijk werd gestuurd.

Emotiefraude

  • Stort uw bijdrage aan goede doelen die u kent. Indien u via mail wordt gecontacteerd door een gekende hulporganisatie, controleer dan de bankgegevens op de website van de hulporganisatie in kwestie.
  • Wees alert wanneer een kandidaat-partner om geld begint te vragen. Werk met een erkend relatiebureau of controleer de naam van de datingsite en de gegevens van uw kandidaat partner op het internet door ze in te geven in een zoekrobot.
  • Contacteer de persoon in kwestie, wanneer u een vreemd bericht krijgt van iemand die u persoonlijk kent. Zijn/haar mailaccount werd dan immers vermoedelijk gehackt.

Wat indien u toch het slachtoffer van ICT-criminaliteit bent geworden? Of wat indien u geconfronteerd werd met criminele activiteiten op het internet?

  • Doe dan zeker aangifte via www.ecops.be. Ecops is een online meldpunt waar u als internetgebruiker misdrijven op of via het internet kan melden. U hoeft zich niet te bekommeren over wie er nu juist bevoegd is. Zij verwijzen u immers door naar de bevoegde instantie. U kunt uw melding stap voor stap doen via een online meldingsformulier.
  • Pas wel op: Ecops is geen onlinecentrale voor noodoproepen aan de Belgische politie, daarvoor kunt u terecht bij de politie Westkust.

Interesse in nog meer tips en tricks? Surf dan naar:

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier.