Zwerfvuilcampagne voor het eerst gericht op jongeren

Voor deze editie van Mooimakers, een Vlaams initiatief tegen zwerfvuil en sluikstort, trekt de lokale politie Balen-Dessel-Mol samen met de drie zonegemeenten voor het eerst de kaart van de doelgroep jongeren. Tijdens de vierde handhavingsweek van 5 tot 11 oktober worden specifieke controleacties georganiseerd waarbij jongeren rechtstreeks aangesproken, gesensibiliseerd en positief gestimuleerd om bewust om te gaan met hun afval. Er werd een gadget en een wedstrijd voorzien die inspeelt op hun leefwereld met de slogan ‘#keep it clean’. De politie controleert deze week ook extra in de omgeving van de containerparken.

Ook in de politiezone Balen-Dessel-Mol is sluikstort en zwerfvuil een hardnekkig probleem en een grote bron van ergernis voor al haar inwoners. De lokale politie zag sinds de start van de coronapandemie nog meer zwerfvuil in het straatbeeld verschijnen, ook op openbare plaatsen waar jongeren samen komen. Met de ‘#keep it clean’ campagne willen de gemeentebesturen in samenwerking met de politie +14-jarigen op een jeugdige toon motiveren om afval in de vuilnisbak te gooien én hun daarvoor belonen.

#Keep it clean

Tussen 5 en 11 oktober organiseert de lokale Politie Balen-Dessel-Mol verschillende voet- en fiets- en autopatrouilles langs zogenaamde ‘hotspots’ waar de zwerfvuilproblematiek gekend is en jongeren vaak vertoeven. Denk aan speelpleinen, parken en buurtbanken. Er gaan ook controleurs van de gemeente zelf op pad. Wanneer ze jongeren aantreffen worden deze mogelijks rechtstreeks aangesproken, gesensibiliseerd en positief gestimuleerd om bewust om te gaan met hun afval. Zorgen ze mee voor een ‘proper’ plein, dan worden ze beloond met ‘#keep it clean’-sokken en kunnen ze via een QR-code op hun smartphone meteen deelnemen aan een wedstrijd waarbij ze kans maken op een limited edition ‘#keep it clean’-hoodie. De prijsuitreiking van de hoodies gaat door op woensdag 21 oktober in de Kruierie in Balen. Meer informatie hierover volgt in een persuitnodiging vanuit de verschillende gemeenten.

Om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de leefwereld van jongeren werden de gadgets en de truien speciaal voor deze actie ontworpen in samenwerking met het Molse jeugdhuis Tydeeh. Zij bedachten de slogan ‘#Keep it clean’ en zullen de actie kracht bij zetten door hier en daar vuilbakken zichtbaar te ‘pimpen’