Misleidende e-mails?

Al geruime tijd zijn er verschillende misleidende e-mails in omloop. Via deze mails word je bijvoorbeeld doorverwezen naar een valse website van een bank. Of ze vragen je persoonlijke gegevens om zogenaamd een blokkering van je bankkaart te voorkomen. De beste raad is om deze mails te negeren en ze meteen te wissen. Ga er vooral nooit op in, je riskeert veel geld kwijt te raken!

Deze vorm van internetcriminaliteit wordt ook wel 'phishing' genoemd. Phishing gaat om het oplichten van mensen door ze te lokken naar valse (bank)websites, die meestal een kopie zijn van de echte website. De cybercriminelen proberen op deze manier persoonlijke gegevens (wachtwoord, gebruikersnaam, kredietkaartnummer, ...) te achterhalen.

Een paar basisregels om niet in de val te lopen

  • Geef nooit zomaar je persoonlijke gegevens door, niet per telefoon en niet via het internet!
  • Let op voor tekenen die op phishing kunnen wijzen: taalfouten in de mail, kromme vertalingen, etc.
  • Klik nooit op de bijgevoegde links als men vraagt om bijvoorbeeld in te loggen om een bankrekening te reactiveren of om je rekening te wijzigen.
  • Als je twijfelt, contacteer dan de afzender, of, als de mail van je bank lijkt te komen, log dan in op hun site door het adres zelf in te tikken in je browser, niet door de aangeboden link te gebruiken.
  • Als je de site van je bank zoekt, ga dan niet langs zoekmachines als Google. Hackers zetten hun sites bij de zoekresultaten.
  • Uiteraard zorg je er ook voor dat je beveiligingssoftware (anti-spam, anti-phishing) up to date is.

Verdachte e-mail ontvangen?

Als je een verdachte e-mail van een bank of andere organisatie ontvangt, maak daar dan zeker melding van bij die (financiële) instelling. Ga er dus vooral niet op in.

Indien je onverhoopt toch slachtoffer bent geworden van phishing, contacteer dan ook de politie.

Meer informatie

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer Lokale Politie Balen-Dessel-Mol via het contactformulier of telefonisch via 014 33 37 00.