Flitsmarathon november 2024
Op woensdag 20 november 2024 ging om 6 uur de 21ste nationale flitsmarathon van start. Over het hele land gingen de federale wegpolitie en 117 lokale politiezones over tot handhaving gedurende 24 uur. Samen controleerden ze de snelheid van 1.044.882 bestuurders: 3,04% werd geflitst en er werden 56 rijbewijzen ingetrokken.
Snelheidscontroles Lochristi, Moerbeke, Wachtebeke en Zelzate
Op het grondgebied Lochristi, Moerbeke, Wachtebeke en Zelzate controleerde Politiezone Regio Puyenbroeck 1.831 bestuurders op snelheid. Hoewel de actie voorafgaandelijk werd aangekondigd, werd 10% hiervan geflitst. Dat is aanzienlijk meer dan de 3,04% op nationaal niveau. Tijdens de flitsmarathon van november van 2023 reed 7% van de bestuurders binnen onze politiezone te snel. Tijdens de flitsmarathon in het voorjaar van 2024 werden zelfs 13% van de bestuurders binnen de politiezone geflitst.
Het gemiddelde overtredingspercentage tussen 1 januari en 31 oktober 2024 voor de politiezone bedraagt 15%.
Zone 30
In de zone waar 30 km/u is toegelaten, werden door PZ Regio Puyenbroeck 208 voertuigen gecontroleerd. Bijna 35% van de bestuurders reden te snel. Dat is 7% meer dan het gemiddelde overtredingspercentage binnen de politiezone tussen 1 januari en 31 oktober 2024 in zone 30.
Zone 50
In de zone waar 50 km/u is toegelaten, werden 1.325 voertuigen gecontroleerd: 8,20% werden geflitst. Dat is bijna 5% minder dan het gemiddelde overtredingspercentage in de politiezone tussen 1 januari en 31 oktober 2024 in zone 50. Lochristi liet met bijna 20% het hoogste overtredingspercentage noteren tijdens de flitsmarathon. Moerbeke en Wachtebeke hielden de schade beperkt tot respectievelijk 3,60% en 4,70%.
Zone 70
In Zelzate werden bijna 300 voertuigen gecontroleerd in zone 70: 4,40% van de bestuurders overschreed er de snelheidslimiet.
Risico’s van overdreven snelheid
Overdreven snelheid draagt, samen met rijden onder invloed en het gebruik van de GSM achter het stuur, in grote mate bij aan verkeersonveiligheid. Bij overdreven snelheid zie je niet alleen minder, de remafstand vergroot aanzienlijk. Wanneer een bestuurder 50 km/u rijdt op een droog wegdek en een noodstop moet maken, is de normale reactietijd 1 seconde. Vooraleer hij het rempedaal indrukt, is hij dus al bijna 14 meter verder. De remafstand bij 50 km/u bedraagt bijna 13 meter. Dat betekent dat de bestuurder bijna 27 meter verder is tussen het moment dat hij een noodsituatie opmerkt en effectief stil staat. Aan 70 km/u loopt dat al op tot bijna 45 meter.
In oktober maakte VIAS Institute bovendien bekend dat de overschakeling naar de wintertijd de start is van een risicovolle periode: “Van oktober tot november stijgt het aantal letselongevallen met voetgangers in de avondspits met 35%. Het aantal zwaargewonden en doden bij voetgangers neemt zelfs met 77% toe.” Tot en met september werden in 2024 in de politiezone, buiten de autosnelwegen, 97 ongevallen met gewonden geregistreerd. Bij 52 ongevallen waren fietsers betrokken.