Wat is phishing en wat moet je doen als je ermee in contact komt?

De cijfers van internetoplichting en -fraude blijven stijgen. Vooral oudere mensen zijn vaak erg kwetsbaar omdat ze minder vertrouwd zijn met bepaalde applicaties en de risico’s ervan. De oplichters zijn inventief en doen zich voor als een bank, de politie, een telecomoperator, een geïnteresseerde koper op een zoekertjessite enzovoort. Op die manieren proberen ze je vertrouwen te winnen en geld of gegevens van je te krijgen.

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van online criminaliteit waarbij de oplichters op allerlei manieren proberen om geld of je gegevens te stelen. Dit gebeurt door sms’jes,, whatsapp, e-mails of telefoontjes. Je wordt dan naar een valse website gelokt of ze proberen je gegevens op een andere manier te achterhalen. Bij phishing spelen criminelen vaak in op de actualiteit, waardoor hun berichtje of e-mail meer geloofwaardigheid krijgt.

Bij phishing methodes maken criminelen gebruik van specifieke linken waarbij ze op je computer of smartphone je betalingen kunnen meevolgen. Zo zijn ze in het bezit van je bankkaartgegevens en pincode en kunnen ze geld van je rekening halen.

Ga dus nooit in op zo’n berichten of betalingsaanvragen!

Voorbeelden van phishing

  • Je krijgt een berichtje of e-mail dat er een pakje voor je klaar ligt in je postkantoor. Je kan het afhalen nadat je een klein bedrag betaalt voor de verzendkosten.
  • Je krijgt een berichtje of e-mail van een deurwaarder of de FOD Financiën met de melding dat je nog een achterstallige betaling moet betalen. Als je niet op tijd betaalt, wordt je inboedel opgeladen.
  • Je ontvangt een e-mail of wordt opgebeld door een incassobureau om een achterstallige betaling te doen.
  • Je krijg een telefoontje van een Microsoft of Apple-medewerker met de melding dat je computer gevaar loopt. Na betaling kunnen ze de computer terug virusvrij maken.
  • Je koopt iets via een tweedehandssite en de verkoper vraagt je om een eerst een klein bedrag (vb. 50 cent) over te schrijven om te controleren of jij geen oplichter bent.
  • Je krijgt van je bank een berichtje dat je bankkaart vervallen of geblokkeerd is. Je moet je pincode ingeven om een nieuwe kaart aan te vragen.
  • Je krijgt van je bank een telefoontje met de melding dat criminelen geld van je rekening aan het overschrijven zijn. Je kan dit stoppen door je geld even op een nieuwe, veilige rekening over te schrijven. Je moet je pincode geven om de overschrijving snel te kunnen uitvoeren.

Voorkom phishing

  1. Geef je bankcodes nooit door via chat, sms, sociale media of telefonisch.
  2. Ga nooit in op de vraag om je bankkaartlezer te gebruiken of in te loggen via Itsme.
  3. Stuur nooit een foto van je bank- of identiteitskaart door.
  4. Ga nooit via een link naar een betaalsite of mobiele app van je bank
  5. Typ altijd zelf het adres van je bankwebsite in je browser of gebruik de app van je bank.
  6. Als je twijfelt, stop dan meteen. Kreeg je een vreemd berichtje, e-mail, whatsappje …? Neem dan het zekere voor het onzekere en stop meteen de betaling.

Ontving je een verdachte e-mail? Stuur de mail door naar verdacht@safeonweb.be. Je mail komt dan terecht bij het Centrum voor Cybersecurity van de Belgische overheid (CCB). Zij onderzoeken de e-mail en nemen eventueel maatregelen om andere mensen te beschermen, zoals het blokkeren van frauduleuze websites.

Toch gegevens doorgeven?

  • Neem zo snel mogelijk contact op met je bank om je rekening te blokkeren.
  • Verwittig onmiddellijk card stop als je ook je kaartgegevens hebt doorgegeven (078 170 170)
  • Verander zo snel mogelijk je codes en wachtwoorden als je die op meerdere plaatsen gebruikt.
  • Doe zo snel mogelijk aangifte bij de lokale politie. Bij aangiftes binnen 48 uur kan de politie proberen het verduisterde geld te recupereren. De openingsuren van de commissariaten van Politie CARMA kan je hier terugvinden.

In het document in bijlage vind je een overzicht van de informatie die de politie nodig heeft om je verder te helpen. Je aangifte verloopt sneller als je het document ook afdrukt, invult en meebrengt tijdens je aangifte.

Andere vormen van oplichting via het internet

Op de website www.temooiomwaartezijn.be kan je meer uitleg vinden over andere vormen van internetoplichting zoals cryptomunten, vriendschapsfraude en beleggingsfraude.

Op www.safeonweb.be vind je heel wat tips om oplichting te voorkomen.

Bron: https://www.febelfin.be/nl/press-room/aantal-gevallen-van-phishing-blijft-maar-stijgen en https://www.febelfin.be/nl/artikel/phishing-6-mythes-ontkracht-over-deze-meest-gebruikte-fraudevorm

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer Lokale Politie CARMA via het contactformulier of telefonisch via 089 39 14 10.