Fraude bij online shoppen

Fraude bij online kopen

Je komt als slachtoffer in contact met de oplichter via een valse advertentie op een legitieme veilingsite (vb. Autoscout, Immoweb …) of via een verkoopsite die volledig frauduleus is.

De oplichter doet zich voor als verkoper en biedt een item te koop aan zoals een auto, gsm, elektronica … soms aan een heel lage prijs. Zodra je het item betaald hebt, verdwijnt de oplichter en kan je hem niet meer bereiken.

Fraude bij online verkopen

Je komt als slachtoffer in contact met de oplichter via een advertentie van jou op een legitieme veilingsite (vb. autoscout, immoweb …).

De oplichter doet zich voor als koper en zal meteen akkoord gaan met de prijs van jouw item. Hij laat je weten dat hij het gevraagde bedrag zal betalen of vraagt aan jou om zelf een bedrag voor te schieten (vb. om de kosten van het transport naar het buitenland te betalen). Dat voorschot moet je dan meestal betalen via een geld-transfersysteem zoals Western Union of MoneyGram.

Wanneer de oplichter jou betaalt doet hij dat vaak met valse cheques van buitenlandse banken. De bank stort het bedrag van de cheque onder voorbehoud op jouw rekening, in afwachting dat de echtheid van de cheque bewezen wordt. Het kan enkele weken duren voor de bank te weten komt dat de cheque vals is. Op dat moment zal de bank het eerder gestorte geld terugvorderen. Je hebt dan vaak het ‘verkochte’ item al opgestuurd naar de koper.

Een andere manier van oplichting is dat de koper je een cheque bezorgt met een hoger bedrag dan je hebt afgesproken. De oplichter laat je dan weten dat het om een vergissing gaat en vraagt je om het geld dat hij te veel heeft ‘betaald’ terug te storten naar zijn rekening. Dit gebeurt ook allemaal vóór de bank de echtheid van de cheque heeft kunnen controleren. In dit geval ben je niet alleen je verkochte item kwijt, maar ook geld.

Door een frauduleuze tussenpersoon of ‘escrow’ (onafhankelijke derde partij die tijdelijk iets in bewaring neemt en pas uitkeert aan de andere partij als bepaalde voorwaarden zijn voldaan) te gebruiken, probeert de oplichter een vals gevoel van vertrouwen op te wekken. Tussenpersonen of escrows bieden normaal een extra garantie aan de koper en verkoper. Zodra de tussenpersoon het geld ontvangt van de koper, gaat de verkoper zijn items versturen naar de koper. Zodra de koper het item heeft ontvangen, zal de tussenpersoon het geld storten aan de verkoper. Oplichters werken met fictieve escrows die ze zelf hebben opgezet.

Tip

Geef aan oplichters nooit persoonlijke informatie zoals identiteitsdocumenten of bankgegevens. Ze kunnen jouw gegevens dan gebruiken voor andere criminele feiten. Heb je door dat je met een oplichter te maken hebt? Verbreek dan alle contact en betaal niets.

Slachtoffer?

Ben je het slachtoffer geworden van oplichting bij het online shoppen? Breng dan je bank op de hoogte en doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie. Bij een aangifte binnen 48 uur kan de politie proberen om het verduisterde geld te recupereren. De openingsuren van de commissariaten van Politie CARMA kan je hier terugvinden.

In het document in bijlage vind je een overzicht van de informatie die de politie nodig heeft om je verder te helpen. Je aangifte verloopt sneller als je het document ook afdrukt, invult en meebrengt tijdens je aangifte.

Op www.safeonweb.be vind je heel wat tips om oplichting te voorkomen.

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 089 39 14 10.