8 op de 10 bestuurders rijdt te snel in een zone 30

Voor de gedragsmeting snelheid van Vias Institute is eind 2021 de snelheid van 3,8 miljoen personenwagens gemeten. Dit in omstandigheden waar de bestuurders zelf hun snelheidskeuze konden bepalen en er zo min mogelijk beïnvloeding was door externe factoren zoals snelheidsremmers, flitspalen of files.

zone 30

Op wegen die beperkt zijn tot 30 km/u, stellen we het hoogste percentage bestuurders dat te snel rijdt vast (78%) en 15% rijdt zelfs harder dan 47 km/u! Toch is dit een daling ten opzichte van de vorige edities, namelijk onder de grens van 90%.

Op wegen met een maximumsnelheid van 50 km/u rijden veel meer bestuurders te snel in Wallonië (68%) dan in Vlaanderen (42%) en het Brussels Gewest (29%). Voor deze wegen is de dalende trend van voorgaande jaren gestopt. De stijging van 36% in 2015 naar 51% voor België kan worden verklaard door het feit dat de samenstelling van het geheel van wegen die beperkt zijn tot 50 km/u is gewijzigd ten opzichte van de vorige meting. Een deel van de wegen die voorheen beperkt waren tot 50 km/u hebben hun limiet verlaagd tot 30 km/u.

Op wegen met een maximumsnelheid van 90 km/u wordt het meest veel te hard gereden. 1 op de 100 bestuurders op deze wegen rijdt meer dan 137 km/u, wat betekent dat zij bij een controle daarna voor de rechter zouden moeten verschijnen. Het percentage bestuurders dat te snel rijdt is het hoogste sinds het begin van de metingen: 54% tegenover 26% in 2012. Deze stijging kan onder andere worden verklaard door het feit dat de standaard maximumsnelheid buiten de bebouwde kom in Vlaanderen in 2017 is verlaagd naar 70 km/u. Ook is de samenstelling van het geheel van deze wegen sterk gewijzigd. Er zijn minder wegen waar de snelheidslimiet van 90 km/u nu geldt. De wegen waar de maximumsnelheid nu nog 90 km/u zijn vaak brede wegen (2x2 rijstroken), die de indruk geven dat te snel rijden kan zonder gevaar.

Bron: Vias Institute

Hier zijn nog eens de 5 opvallendste resultaten uit de studie:

  • Het percentage bestuurders dat de maximumsnelheid in een zone 30 niet respecteert daalt, maar blijft met 78% nog altijd heel hoog.
  • ​​​​​​​Op de wegen met een maximumsnelheid van 90 km/u rijdt 1 bestuurder op 100 minstens 47 km/u te snel. Dat zou betekenen dat wanneer ze betrapt worden, dat ze automatisch voor de rechtbank moeten verschijnen.
  • Op 10 jaar tijd is het percentage bestuurders dat te hard rijdt op wegen met een maximumsnelheid van 90 km/u bijna verdubbeld (van 26 naar 54%).
  • In Wallonië rijdt 7 op de 10 bestuurders te snel op wegen met als limiet 50 km/u. In Vlaanderen is dat 42%.​​​​​​​
  • Tijdens de observaties werd bij een bestuurder een snelheid van 169 km/u vastgesteld op een weg waar de maximumsnelheid 50 km/u was. Op de autosnelweg werd iemand geobserveerd die 247 km/u reed.