Keuzemenu 112: één nummer om te onthouden

Vanaf  dinsdag 11 februari, de 112-dag, zal in België een keuzemenu ingevoerd worden voor het noodnummer 112. Dankzij het keuzemenu moet je, als je dringende hulp nodig hebt, het nummer van de hulpdienst die je nodig hebt niet meer onthouden.

Dit menu maakt dezelfde keuze mogelijk, ongeacht het feit of je naar 112 of 101 belt (of zelfs naar 100 hoewel dit nummer al lang niet meer gepromoot wordt en vervangen werd door het nummer 112): de brandweer, de ambulance of de politie. Zodra de keuze gemaakt is, word je rechtstreeks met de juiste noodcentrale doorverbonden.

Het keuzemenu maakt het gemakkelijker om in noodsituaties een keuze te maken en heeft tot doel te vermijden dat de oproep van de persoon moet worden doorgeschakeld. Het menu lijkt op de App 112 BE, die voorstelt om het type hulp dat je nodig hebt door middel van een icoontje (ambulance, brandweer of politie) te kiezen. Zowel via de app als via het keuzemenu word je onmiddellijk met de juiste noodcentrale in verbinding gebracht.

Hoe werkt het keuzemenu?

Indien je dringend hulp van een ziekenwagen, de brandweer of de politie nodig heeft, moet je het volgende doen:

  1. Bel naar het noodnummer 112.

  2. Luister naar de boodschap:

    • « Noodcentrale.
    • Voor ziekenwagen of brandweer, druk 1.
    • Voor politie, druk 2. »
       
  3. Maak je keuze: 1 of 2

    • Indien je geen keuze maakt, herhaalt de boodschap zich:
      • « Voor ziekenwagen of brandweer, druk 1.
      • Voor politie, druk 2.
      • Blijf aan de lijn. We verbinden u door. »
         
  4. Blijf aan de lijn: een operator zal uw oproep beantwoorden.

Eerst hoor je dus het keuzemenu.

  • Zodra je je keuze valideert door op 1 of 2 te drukken, word je doorgeschakeld naar een operator van de juiste noodcentrale.
  • Indien je geen keuze maakt, wordt de boodschap één keer herhaald en word je daarna automatisch doorgeschakeld naar de noodcentrale die territoriaal bevoegd is.
  • Indien je een verkeerde keuze maakt, word je, net zoals nu, door de operator naar het juiste oproepcentrum doorgeschakeld.

Je zal in alle gevallen geholpen worden indien je naar het noodnummer 112 belt, ook als het niet lukt om een keuze te maken, of als je geen of de verkeerde keuze zou gemaakt hebben.

Dit keuzemenu kan bellers efficiënter en sneller helpen omdat ze enerzijds meteen in de juiste noodcentrale terecht komen, en anderzijds omdat er meer lijnen vrij blijven omdat operatoren in de noodcentrales zich niet moeten ontfermen over nodeloze oproepen of tijd moeten spenderen aan doorschakelen van oproepen.

Heb je de app 112 BE al?

Via de app 112 BE kan je ook snel kiezen voor ziekenwagen, brandweer en politie. Je opent de app en kiest het type hulp via een icoon.