12. Verwerkingsverantwoordelijke en DPO (Data Protection Officer)
12.1 Verwerkingsverantwoordelijke
Voor verwerkingen uitgevoerd door de Lokale Politie is de verwerkingsverantwoordelijke de lokale politiezone, vertegenwoordigd door de Korpschef van de politiezone.
12.2 DPO (Data Protection Officer)
Opmerkingen en klachten met betrekking tot uw persoonsgegevens op de website van de lokale politiezone kunt u overmaken aan de DPO van de lokale politiezone.
13. Het gebruik van camera's door onze politiezone
Het gebruik van camera’s door de politie wordt sinds 25 mei 2018 uitdrukkelijk geregeld in de Wet op het Politieambt (WPA). De Lokale Politie kan camera’s plaatsen en gebruiken voor al hun opdrachten en dit overeenkomstig de wettelijke bepalingen. De politiezone heeft in de gevallen waarin dit vereist is de principiële toestemming van de gemeenteraad verkregen. Het basisprincipe is daarbij dat dit op een zichtbare wijze, d.w.z. niet-heimelijke wijze gebeurt. De plaatsen onder vast of tijdelijk vast cameratoezicht zijn daarom voorzien van een pictogram. Zo weet u altijd wanneer u een plaats zone met camera’s betreedt.
Omdat wij transparant wensen te zijn over dit cameragebruik, bieden we een overzicht van de verschillende cameratypes alsook hoe wij omgaan met de wettelijke vereisten van de WPA en hoe wij een evenwicht zoeken om bij het gebruik van de camera’s de persoonlijke levenssfeer en de privacy van de gefilmde personen te respecteren.
13.1 Doeleinden van het politioneel cameragebruik in het algemeen
De politiezone gebruikt de camera’s enkel voor politionele doeleinden, meer bepaald opdrachten van bestuurlijke of gerechtelijke politie.
Camera's vereenvoudigen het opsporen van daders en leveren nuttig bewijsmateriaal waardoor de pakkans wordt vergroot. Aan de hand van camerabeelden kunnen daarnaast problemen worden voorkomen of snel worden aangepakt. Het cameragebruik helpt ten slotte ook preventief criminaliteit en overlast te voorkomen.
13.2 Wat gebeurt er met de beelden?
Niet alles wat wordt gefilmd, wordt ook opgenomen. Er moet dus een onderscheid gemaakt worden tussen real time bekijken van beelden (die al dan niet ook worden opgenomen) en de toegang tot opnames.
Real time: de politie kan niet alle beelden in real time zien. Vooraf werd de noodzaak hiertoe afgewogen en enkel daar waar de behoefte tot beveiliging en bewaking belangrijker van aard zijn, werd het ”live” meekijken” mogelijk gemaakt. Daarnaast kunnen niet alle medewerkers van de zone in real time meekijken. Ook dit werd vooraf bepaald en technisch ingebouwd in de systemen aan de hand van rechten en rollen. De toegang is bijgevolg strikt beperkt. Ook werd gedacht aan de strategische plaatsing van de beeldschermen waardoor de beelden zo veel mogelijk afgeschermd zijn van gebeurlijke passanten.
Opnames: opnames blijven 30 dagen beschikbaar waarna ze worden gewist, tenzij ze deel uitmaken van een politioneel of gerechtelijk onderzoek. De medewerkers die beelden achteraf wil bekijken in de uitoefening van hun politionele opdrachten, moeten binnen deze termijn een vastgelegde procedure volgen die aan de wettelijke vereisten voldoet.
Wenst u beelden op te vragen (zie volgende punt) in het kader van de uitoefening van uw rechten, dan dient u ook met deze beperkte termijn rekening te houden. Van zodra de beelden deel uitmaken van een politioneel of gerechtelijk onderzoek, kunt u de beelden niet meer via de politiediensten opvragen.
13.3 Kan ik als burger toegang krijgen tot de beelden?
Werd u slachtoffer van een misdrijf en stond de plaats waar het misdrijf gebeurde onder cameratoezicht, dan kan de politie de beelden bekijken en mogelijk de daders in beeld brengen en opsporen. Indien er beelden beschikbaar zijn, worden deze onderdeel van het politioneel en gerechtelijk onderzoek waardoor deze niet meer vrij beschikbaar zijn en niet meer kunnen opgevraagd worden bij de politie.
Wenst u uw rechten uit te oefenen in het kader van de Wet Gegevensbescherming, dan dient u hiervoor een verzoek in. Uw verzoek moet voldoende gedetailleerd zijn om de beelden precies te kunnen terugvinden en u dient de reden op te geven voor dit verzoek. U dient hiervoor uw identiteit te bewijzen zodat wij er zeker van zijn dat u de betrokken persoon bent. Eens uw verzoek formeel in orde is, wordt afgewogen of de toegang tot de beelden kan ingewilligd worden of niet, rekening houdende met de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens. De uitoefening van dit recht mag immers geen afbreuk doen aan de rechten en vrijheden van anderen. De toegang kan dus worden geweigerd om de privacy van derden te beschermen of omwille van de openbare veiligheid. Daarnaast kan het ook geweigerd worden indien op de beelden een misdrijf te zien is waardoor het onderdeel uitmaakt van een politioneel en gerechtelijk onderzoek.
In elk geval wordt er nooit een kopie van de beelden meegegeven.
13.4 Welke cameratypes worden door de politiezone gebruikt?
De politiezone maakt binnen haar opdrachten gebruik van zichtbare vaste, tijdelijk vaste en mobiele camera’s die in voorkomend geval intelligent zijn en dit op het hele grondgebied van de politiezone, dit wil zeggen op besloten, niet-besloten, voor publiek en niet-voor het publiek toegankelijke plaatsen. Hieronder volgt een toelichting van de type camera’s die ingezet worden.
13.4.1 Vaste camera’s in eigen beheer: de vaste camera’s in en rond het de politiegebouwen
Het hoofdcommissariaat en het parkeerterrein alsook de wijkcommissariaten zijn voorzien van zichtbare vaste camerabewaking en valt onder het eigen beheer van de politie. Het cameratoezicht heeft tot doel de gebouwen, terreinen, goederen, (gevoelige) informatie en systemen en de (fysieke integriteit) van de aanwezige personen te beveiligen en te beschermen. Het is daarbij de bedoeling te kunnen ingrijpen bij enig misdrijf of schade, of om in geval van een aantasting van de fysieke integriteit van personen een onmiddellijke interventie mogelijk te maken.
Er zijn bewakingscamera’s in het hoofdcommissariaat te Deinze, in het wijkcommissariaat te Zomergem en in het wijkcommissariaat in Waarschoot, waarbij het gaat om:
-
de directe toegangen en de terreinen van het politiegebouw, met inbegrip van het parkeerterrein;
-
plaatsen in het gebouw die voor het publiek ook toegankelijk zijn;
-
kritieke ruimtes, met andere woorden plaatsen in het gebouw waar de veiligheid meer dan ergens anders moet gegarandeerd worden omwille van de personen of het materiaal dat daar aanwezig is;
De camera’s werden doordacht geplaatst rekening houdende met de privacy en persoonlijke levenssfeer van bezoekers, verdachten, personen die van hun vrijheid zijn beroofd en ten slotte ook de medewerkers van de politie zelf. Zo brengen de camera’s bijvoorbeeld geen werkplekken of het gebruik van sanitaire voorzieningen in beeld.
Sommige doeleinden en/of modaliteiten van cameratoezicht in bepaalde ruimtes van het commissariaat verdienen een extra woordje uitleg:
De camerabewaking aan de onthaalbalie
Bezoekers worden onthaald aan de balie van de inkom. De Ministeriële omzendbrie GPI91 schrijft voor dat een camera moet worden geplaatst die ook geluid (audio) opneemt. Ook onze toezichthoudende autoriteit, het Controleorgaan op de Politionele Informatie, acht de opname van de communicatie tussen een personeelslid en een burger toelaatbaar in functie van een correcte evaluatie van de uitvoering van de onthaalfunctie waarvoor men bijvoorbeeld niet alleen over beelden hebben, maar ook over klank/audio moet beschikken. Een onthaalgesprek of een interactie met de burger beschouwt het COC niet als privé communicatie omdat het personeelslid aan het onthaal op dat ogenblik namens de politie spreekt en interageert en op dat moment dus ook de politie vertegenwoordigt.
Enkel de camera aan de onthaalbalie (inkom) heeft deze functionaliteit. Op andere plaatsen waar bezoekers komen, zoals bijvoorbeeld de wachtruimte is er geen audio-opname.
De camerabewaking in de opsluitingsplaatsen heeft, in het bijzonder, tot doel:
-
de van hun vrijheid beroofde personen te beschermen tegen elke gebeurtenis die hun fysieke integriteit in gevaar kan brengen, ongeacht of die gebeurtenis de handeling is van de van zijn vrijheid beroofde persoon zelf (poging zelfdoding), van andere van hun vrijheid beroofde personen, van leden van de politiediensten of ze van medische oorsprong is;
-
bijdragen tot een verbeterde eerbiediging van de rechten van verdediging;
-
het voorkomen, het vaststellen en het bewijzen van misdrijven en/of het identificeren van een dader. Dit kan een misdrijf zijn tegen personen of goederen, gepleegd door de persoon die van zijn vrijheid is benomen, een lid van de politiediensten of derden en dit tijdens, voor of bij de beëindiging van de opsluiting van de van zijn vrijheid beroofde persoon;
-
kunnen bewijzen dat de opsluiting – vrijheidsberoving conform de wettelijke modaliteiten en regelgeving plaatsvond alsook bewijzen dat de opsluiting rustig of in voorkomend geval problematisch is verlopen en daardoor ook te kunnen antwoorden op beweringen en kwetsende klachten ten aanzien van de leden van de politiediensten.
Camera’s in de verhoorlokalen:
Het hoofdcommissariaat beschikt over twee verhoorlokalen voorzien van een camerasysteem, waar een audiovisueel geregistreerd verhoor kan worden afgenomen. Het gefilmd verhoor zal pas mogelijk zijn onder de voorwaarden van art. 112ter wetboek van Strafvordering of in het kader van Salduz 4 (cf. art. 2bis, § 3, tweede lid Wet Voorlopige Hechtenis) en na voorafgaandelijke instemming van een OGP.
De camera’s moeten manueel geactiveerd worden en een rood en groen notificatielampje geeft aan dat de camera actief is en de opname is gestart. Eén camera is gericht op de verdachte en de andere camera filmt het volledige verhoorlokaal.
De verhoorlokalen hebben geen dubbele functie in die zin dat het vertrouwelijk overleg met de advocaat hier niet zal doorgaan maar wel in een afzonderlijk lokaal waar geen camera aanwezig is.
13.4.2 Vaste camera's in de gemeentes
Zowel stad Deinze als de gemeente Lievegem investeerden in vaste bewakingscamera’s. Deze bewakingscamera’s worden (eveneens) ingezet voor politionele doeleinden (opdrachten van gerechtelijke en bestuurlijke politie).
Deze camera’s zijn geplaatst in niet-besloten plaatsen die voor het publiek toegankelijk zijn. Het cameratoezicht vindt plaats op zichtbare wijze, m.a.w. het wordt door middel van een pictogram aan het publiek bekend gemaakt.
De beelden worden 30 dagen bewaard en daarna gewist, tenzij deze relevant zijn voor bewijsvoering. De beelden worden overgedragen aan de gerechtelijke overheden als zij bewijs leveren van overlast, een misdrijf, toegebrachte schade of indien de beelden leiden tot het identificeren van daders.
De toegangen tot en het beheer van de informatie en gegevens gegenereerd door de camera’s en de bijhorende software zijn strikt bepaald, zo veel mogelijk beperkt. Opvragingen van bewaarde beelden worden gemotiveerd aangevraagd via de intern vastgelegde procedure die aan de wettelijke vereisten voldoet.
13.4.3 Individuele camera's (bodycam)
Onze politiezone maakt gebruik van individuele camera’s, de zogenaamde bodycams. De operationele politiemedewerkers dragen daarbij een kleine mobiele camera op hun uniform.
Samengevat worden de volgende doelstellingen beoogd:
-
objectieve bewijsvoering;
-
ondersteuning bij het opmaken van het proces verbaal;
-
ondersteuning van de informatiegestuurde politiezorg;
-
het verminderen van geweld tegen de politie o.w.v het ontradend en de-escalerend effect ervan
-
het verminderen van klachten tegen de politie en/ of ter ondersteuning bij het behandelen van klachten tegen de politie;
-
het bevorderen van het veiligheidsgevoel van de politieambtenaar én de burger;
-
pedagogisch middel na anonimisering van de beelden in functie van het verbeteren en blijvend professionaliseren van de dienstverlening;
De inzet van de bodycam
De bodycam wordt zichtbaar ingezet, dit wil zeggen dat de bodycam wordt gedragen door operationele personeelsleden, d.w.z. een geüniformeerde politiemedewerker of een niet-geüniformeerde politiemedewerker die een interventiearmband met interventienummer draagt. Binnen onze zone zal de bodycam gedragen worden tijdens permanentiediensten voor de dienst Interventie en tijdens andere opdrachten kan er steeds vrijblijvend beroep gedaan worden op de bodycam.
De bodycam filmt niet permanent. De politiemedewerker maakt een opname in de gevallen dat de wetgeving het toelaat en wanneer de drager van de bodycam dit noodzakelijk acht, bijvoorbeeld in geval van verbale agressie, fysieke weerspannigheid, mogelijkheid tot escalatie ...
Er wordt steeds eerst een mondelinge waarschuwing gegeven en pas dan wordt de bodycam geactiveerd om te filmen en op te nemen. Er is een rood indicatielampje zichtbaar wanneer de bodycam werd geactiveerd.
Het activeren van de bodycam wordt naargelang de situatie steeds schriftelijk geregistreerd in hetzij het proces-verbaal of de politionele ISLP-databank.
Hoe en wat wordt er geregistreerd door de bodycam
Van zodra de bodycam wordt geactiveerd om te filmen en op te nemen, wordt beeld en geluid geregistreerd en dit binnen het bereik van de camera. De bodycam maakt een wettelijk verplichte pre-opname gedurende 30 seconden. Deze pre-opname wordt automatisch toegevoegd aan de opname.
De hele situatie en omgeving kan gefilmd worden, bijvoorbeeld, de straat, de gebouwen, geparkeerde of voorbijrijdende voertuigen, bij het incident betrokken personen en omstaanders.
Omdat de wetgeving het toelaat om onder bepaalde voorwaarden de bodycam te gebruiken, kunnen betrokken personen of omstaanders dit niet weigeren en niet vragen om de opname te stoppen tijdens een incident. Wanneer burgers verzoeken om een opname te maken met de bodycam, dan is de politieambtenaar niet verplicht hierop in te gaan. De interne richtlijnen schrijven voor dat op het verzoek ingegaan kan worden voor zover dit de uitvoering van de opdracht niet in het gedrang brengt, en voor zover deze opname kadert binnen de situaties waarbij het activeren is toegestaan en rekening houdend met de rechten van alle rechtstreeks betrokken personen (bijv. het verbod om beelden op te nemen die de intimiteit van een persoon schenden, de modaliteiten inzake het filmen van kwetsbare personen, …).
De politieman beoordeelt dus in de concrete omstandigheden of de wettelijke voorwaarden voor de activatie van een camera zijn vervuld. Indien de vraag van een rechtstreeks betrokken persoon om de bodycam te activeren wordt geweigerd, zal deze weigering vermeld worden in het proces-verbaal of een andere ISLP-registratie
Na het incident wordt de opname onmiddellijk stopgezet.
De toegang tot de opnames van de bodycam
De betrokken politiemedewerkers kunnen op geen enkel ogenblik zelf de beelden wissen. De toegangen tot en het beheer van de beelden zijn strikt bepaald en zo veel mogelijk beperkt. Elke toegang door een politieambtenaar wordt daarbij eveneens gelogd.
Indien de beelden relevant zijn in het kader van een lopend onderzoek of proces-verbaal, worden de beelden maximaal 365 dagen bewaard. Deze opnames worden op een externe drager neergelegd bij het parket in de context van het gerechtelijk dossier onder de verdere (verwerkings-) verantwoordelijkheid van het parket. Niet-relevante beelden worden automatisch na 30 dagen gewist.
13.4.4 Drones
Onze politiezone maakt gebruik van camera’s bevestigd aan een drone die op volgende plaatsen kan worden ingezet:
- niet-besloten en besloten plaatsen waarvan de PZ de beheerder is
- publiek toegankelijke besloten plaatsen waarvan de PZ niet de beheerder is
- bijvoorbeeld publiek evenement, festivals, enz.): enkel tijdens de duur van de interventie/ tussenkomst / evenement en met de toestemming van de beheerder van de plaats.
- In niet voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen: enkel op vordering van het openbaar ministerie of de onderzoeksrechter in het kader van een specifiek opsporingsonderzoek of gerechtelijk onderzoek. In de praktijk zijn dat private plaatsen zoals woningen en aanhorigheden en wordt de inzet beperkt tot de duur van de interventie.
De drone wordt steeds zichtbaar ingezet: de politiezone heeft de drone voorzien van striping waardoor het toestel als een als dusdanig herkenbaar politietoestel wordt beschouwd.
De politiezone zal op basis van expliciete opdrachten van de aanvragende dienst/eenheid de drone inzetten en dit om een beeld te krijgen van de voorliggende situatie in het kader van de hieronder opgesomde doeleinden:
-
Ondersteuning van de opdrachten van gerechtelijke politie, bijvoorbeeld opsporen van verdachten, vermiste personen, ontvluchte gedetineerden en de voorbereiding of ondersteuning van gerechtelijke acties zoals een huiszoeking;
-
Ondersteuning van de opdrachten van bestuurlijke politie, bijvoorbeeld het handhaven van het (verbod op) samenscholingen, managen van het gedrag van een grote groep mensen, het monitoren van instroom van verkeer en verkeerscongesties, het monitoren van evenementen en betogingen;
- statistisch onderzoek;
- internationale samenwerking;
- beheer van noodsituaties (zicht krijgen op de omvang van de ramp)
De drone met (warmte)camera wordt ingezet in de specifieke volgende gevallen:
- om grote evenementen in goede banen te leiden (real time);
- om vermiste personen op te sporen, als hulpmiddel bij opsporingen (real time);
- om forensische vaststellingen te doen (gerechtelijke opdracht, bijvoorbeeld bij een brand);
- om luchtfoto's te maken voor gerechtelijk onderzoek (BOM-wetgeving en beslissing parket);
- om verkeersstromen en knelpunten (onveilige punten) bloot te leggen;
- bij fotogrammetrie (foto’s bij ongevallen voor opmetingen);
- bij crisissituaties en reddingsacties;
- om criminaliteit op te sporen (beeldvorming van de omgeving);
- om foto's te maken voor gebruik bij de opmaak van het veiligheidsplan;
- pedagogische doeleinden.
Hoe en wat wordt er geregistreerd door de drone?
Van zodra de camera wordt bevestigd op de drone en deze wordt geactiveerd om te filmen en op te nemen, wordt er beeld gegenereerd en dit binnen het filmbereik van de camera. De hele situatie en omgeving wordt gefilmd, bijvoorbeeld, de straat, de gebouwen, voertuigen, bij incidenten betrokken personen en omstaanders.
De drone filmt niet permanent. De piloot maakt enkel een opname wanneer hij dit noodzakelijk acht in het kader van de specifieke opdracht. Er kan nooit audio worden opgenomen met deze camera.
De beelden die de camera genereert, worden gedurende de hele vlucht in real time bekeken door minstens de piloot en de waarnemer en indien nodig in het kader van de opdracht kunnen andere hulpverleningsdiensten of medewerkers van de politie ook in real time mee kijken.
De toegang tot de opnames van de drone
De betrokken piloten, waarnemers of eventuele medewerkers/hulpverleningsdiensten betrokken bij de opdracht waarbinnen de vlucht kadert, kunnen op geen enkel ogenblik zelf de beelden wissen. De toegangen tot en het beheer van de beelden zijn strikt bepaald en zo veel mogelijk beperkt.
Indien de beelden relevant zijn in het kader van een lopend onderzoek of proces-verbaal, worden de beelden maximaal 12 maanden bewaard. Deze opnames worden op een externe drager neergelegd bij het parket in de context van het gerechtelijk dossier onder de verdere (verwerkings-) verantwoordelijkheid van het parket. Niet-relevante beelden worden in elk geval na 30 dagen gewist.
13.4.5 Vaste intelligente camera’s (ANPR-camera’s)
Op het grondgebied van de politiezone staan ook vaste, intelligente ANPR-camera’s. Het gaat om camera’s die via software met automatische kentekenplaatherkenning de kentekenplaten vastleggen van elk voertuig dat voorbijrijdt. Waarbij volgende gegevens worden gecapteerd: datum, het tijdstip en de precieze plaats van langsrijden van de nummerplaat, de kenmerken van het voertuig dat verbonden is aan deze nummerplaat, een foto van de nummerplaat (voorkant van het voertuig of achterkant), een foto van het voertuig en in voorkomend geval, een foto van de bestuurder en van de passagiers.
Deze camera’s worden ingezet voor verkeersdoeleinden (bv. trajectcontrole) maar ook voor opdrachten van gerechtelijke en bestuurlijke politie, zoals bepaald in de wet op het politieambt, meer bepaald om:
-
het in (nearly) realtime gecapteerde nummerplaten van passanten correleren met lijsten, die afkomstig zijn van unieke bronnen en maatregelen bevatten die genomen moeten worden t.a.v. de gedetecteerde vervoermiddelen, hun inzittenden of mogelijke lading;
-
voor gerichte opsporingen: retroactief bevragen van de in de technische gegevensbanken geregistreerde gegevens, op voorwaarde dat dit operationeel gemotiveerd is en het noodzakelijk is voor de uitoefening van de welbepaalde opdracht.
Voor de vaste ANPR-camera die voor politionele doeleinden wordt gebruikt, werd van de respectievelijke gemeenteraden de wettelijk vereiste principiële toestemming verkregen.
De ANPR-sites die op het grondgebied van de politiezone vallen, zijn rechtstreeks aangesloten op de nationale technische gegevensbank, wat een wettelijke verplichting uitmaakt.
De toegangen tot en het beheer van de informatie en gegevens gegenereerd door het ANPR-systeem zijn strikt bepaald, zo veel mogelijk beperkt en moet operationeel gemotiveerd worden. De raadplegingen door politieambtenaren in deze gegevensbanken worden gelogd.
13.4.6 Mobiele intelligente camera’s (ANPR-camera’s in voertuigen)
De politiezone beschikt over twee ANPR-voertuigen, die zichtbaar worden ingezet, m.a.w. de camera’s zijn aan boord van een politievoertuig, dat als dusdanig herkenbaar is.
De mobiele ANPR-camera’s kunnen meer flexibel gebruikt worden en vullen daarom het vast ANPR-cameragebruik in de politiezone perfect aan omdat op deze manier een meer efficiënte en doordachte inzet kan worden gerealiseerd. De politiezone houdt zich strikt aan de wettelijke voorwaarden voor de inzet van het ANPR-voertuig meer bepaald voor gerichte opsporingen in het kader van gerechtelijke en bestuurlijke politie. Ze worden niet ingezet voor het inwinnen van bestuurlijke informatie m.h.o.o. de naleving van de wettelijke bepalingen met betrekking tot de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen.
De doeleinden zijn meer concreet:
-
de in real timevergelijking of correlatie (blacklisting). De gegevens gelezen door de ANPR-camera’s worden vergeleken met lijsten van voertuigen en nummerplaten die zich in unieke bronnen bevinden, bijvoorbeeld: geseinde voertuigen en nummerplaten, niet-verzekerde of niet-gekeurde voertuigen;
-
het retroactief de geregistreerde ANPR-gegevens bevragen mits operationele motivering i.h.k.v. opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie, bijvoorbeeld; rondtrekkende dadergroeperingen, data-analyse n.a.v. een misdrijf, bestuurlijk fenomeen, gedragspatroonherkenning, terrorisme,…;
-
verkeershandhaving: inzet met interceptiedispositieven.
De toegangen tot en het beheer van de informatie en gegevens gegenereerd door het ANPR-systeem zijn strikt bepaald, zo veel mogelijk beperkt en moet operationeel gemotiveerd worden. De raadplegingen door politieambtenaren in deze gegevensbanken worden gelogd.
13.5 Wordt er toezicht uitgeoefend op het politioneel cameragebruik?
Intern wordt er toezicht gehouden op het rechtmatig gebruik van de camera’s door de hiërarchische leiding en door de functionaris voor gegevensbescherming (DPO).
Extern wordt er toezicht gehouden door de voorziene controleorganen.
14. Bijwerking van dit beleid
Dit beleid kan worden bijgewerkt en gewijzigd. Er wordt u dus gevraagd om het regelmatig te herlezen zodat u op de hoogte bent van de laatste bijwerkingen en wijzigingen.