Aangifte bewakingscamera’s: deadline uitgesteld

Na de herziening van de Camerawet in 2018 hadden eigenaars van een of meer bewakingscamera's tot 25 mei 2020 de tijd om hun camera('s) via het nieuwe aangiftesysteem aan te geven. De combinatie van enkele technische mankementen en de uitbraak van het coronavirus zorgt er nu voor dat deze deadline uitgesteld wordt tot 31 december 2021.

2 bewakingscamera's aan de buitenmuur van een gebouw

Welke camera’s?

De Camerawet is van toepassing op de bewakingscamera's. Het gaat dus enkel om de camera's die geplaatst en gebruikt worden voor toezicht op en bewaking van plaatsen met als doel:

  • misdrijven tegen personen of goederen te voorkomen, vast te stellen of op te sporen;
  • overlast in de zin van artikel 135 van de nieuwe gemeentewet te voorkomen, vast te stellen, op te sporen, de naleving van gemeentelijke reglementen te controleren of de openbare orde te handhaven.

Camera’s die bijvoorbeeld gebruikt worden om een familiaal evenement te filmen, moeten niet aangegeven worden. Deze wet is ook niet van toepassing op de bewakingscamera's die al geregeld worden door andere wetten (bv. camera’s van politiediensten).

Tenzij men zich dus bevindt in één van deze uitzonderingen, moet iedere persoon, ongeacht of het gaat om een particulier, onderneming, administratie, ... een aangifte indienen wanneer hij/zij (vaste of mobiele) bewakingscamera's plaatst en/of gebruikt om een plaats te bewaken.

Wie moet aangifte doen?

Enkele voorbeelden:

  • een particulier die een camera plaatst om de ingang van zijn huis te bewaken;
  • gemeentelijke overheden die bewakingscamera's plaatsen en gebruiken op het grondgebied van de gemeente;
  • een handelaar die een camera plaatst om zijn goederen te beschermen tegen diefstal en om beelden te verkrijgen indien er zich een feit voordoet.

De aangifte moet uiterlijk de dag vóór de ingebruikneming van de camera's gebeuren.

Enige uitzondering: wanneer een natuurlijke persoon aan de binnenkant van zijn privéwoning een bewakingscamera plaatst voor persoonlijke en huiselijke doeleinden.

Maar ik had mijn camera al aangegeven via het vorige loket?

De nieuwe aangifte verschilt van de oude. Daarom moeten alle verantwoordelijken voor de verwerking opnieuw aangifte doen van hun camerabewaking via het nieuwe systeem. De nieuwe deadline voor deze registratie is 31 december 2021.

Daarnaast moet de aangifte ook up-to-date zijn en blijven. Daarom ben je verplicht om de aangifte ten minste 1 keer per jaar te valideren.

Je camerasysteem aangeven of updaten kan snel en eenvoudig via www.aangiftecamera.be.

Meer info?

www.besafe.be/nl/veiligheidsthemas/camera/aangiftesysteem