Verlies of diefstal van je identiteitskaart?

Bel onmiddellijk DOC STOP op het gratis nummer 00800 2123 2123 om je identiteitskaart te blokkeren. Deze dienst is 24/24 uur bereikbaar. Zij sturen jou een brief die de melding van verlies of diefstal bevestigt.

Doe aangifte bij de gemeente:

Bij verlies/diefstal/vernietiging van een elektronische identiteitskaart (eID), een Kids-ID of een reispas dien je je aan te melden bij de gemeente van je woonplaats.  In deze gevallen is er geen tussenkomst van de politie.  Hierop zijn 2 uitzonderingen, nl.: de gemeente is gesloten of je hebt deze documenten verloren buiten de normale verblijfplaatsgemeente (tijdens een vakantie).

Doe aangifte bij de politie:

Bij bewezen diefstal (handtas van schouder gerukt, ...), of in combinatie met verlies van andere documenten (zoals rijbewijs, ...) of in geval van de hoger vermelde uitzonderingen, dien je contact te nemen met de politie.  Van deze feiten wordt steeds proces-verbaal opgesteld.  Je verkrijgt van de politie een "Attest van verlies of diefstal". Dit attest geldt als voorlopige identiteitskaart en is gedurende 1 maand geldig.

Vanaf de aangifte bij gemeente of politie zullen deze documenten onmiddellijk geannuleerd worden en zullen de elektronische functies van het identiteitsdocument ingetrokken worden.  Er dient bijgevolg steeds een nieuw document afgeleverd te worden.

De aangifte van verlies/diefstal/vernietiging van een vreemdelingenkaart of van elk ander verblijfsdocument dient steeds bij de politie te gebeuren.

 

 

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 03 203 37 00.