Politiezone Lier houdt WODCA-actie: meerdere bestuurders onder invloed betrapt 

Op zaterdag 20 juni voerde politiezone Lier een nationale WODCA-actie (Weekend Ongevallen Door Controle Aanpakken) uit op drie locaties in Lier. Deze controle was specifiek gericht op het gebruik van alcohol en drugs in het verkeer.

Tijdens de actie werden er in totaal 1.411 bestuurders gecontroleerd met een samplingtest. Bij 22 bestuurders werd een vermoeden van alcoholgebruik vastgesteld. Na een bijkomende ademtest bleken 11 van hen alsnog veilig te zijn. 

Zes bestuurders bevonden zich in de gevarenzone en kregen een rijverbod van drie uur. De vijf andere bestuurders legden een positieve ademtest af, hun rijbewijs werd onmiddellijk ingetrokken voor een periode van 15 dagen. Daarnaast werden ook twee bestuurders betrapt op het rijden onder invloed van drugs. 

Naast alcohol- en drugsinbreuken stelde de politie ook andere overtredingen vast, waaronder gsm-gebruik achter het stuur, het ontbreken van een verplichte autoverzekering, inbreuken op de taxireglementering, illegale autotuning en rijden ondanks een verval van het recht tot sturen. 

Voor alle vastgestelde overtredingen samen werden in totaal 29 processen-verbaal opgesteld. Daarnaast werden een tiental rijbewijzen ingehouden. 

Met de start van de zomer-BOB-campagne roept de politie alle weggebruikers op om bewust en verantwoordelijk deel te nemen aan het verkeer. Wie rijdt, drinkt niet. Politiezone Lier zal ook de komende maanden gerichte controles blijven uitvoeren om rijden onder invloed tegen te gaan en zo bij te dragen aan een veilige verkeersomgeving voor iedereen.

Labels