Politie informeert waar je terecht kan met vragen over de betaling van verkeersboetes

De voorbije dagen krijgen we heel wat mensen aan het loket die problemen ondervinden met de betaling van verkeersboetes. Het gaat om klachten zoals het ontvangen van een aanmaning terwijl de boete al betaald is, het ontvangen van de boete terwijl de betaaltermijn al verstreken is, .... Dit is het gevolg van technische problemen bij het extern bedrijf dat instaat voor de verwerking van de boetes. (zie https://www.verkeersboetes.be/). Het heeft geen zin hiermee aan te kloppen bij de lokale politie. Er is een helpdesk bereikbaar voor vragen op het nummer +32 (0)2 278 55 60 op weekdagen tussen 8u en 17u. Aangezien de wachttijd op piekmomenten oploopt adviseren we eerst zelf volgende stappen te doorlopen:

- Heb je een aanmaning ontvangen? Kijk dan de betaling zorgvuldig na:

  • Heb je het juiste bedrag overgeschreven met de juiste referentie? Blijkt dit allemaal te kloppen, dan hoef je verder niks te ondernemen. Je kan de status van jouw dossier nakijken door in te loggen met uw PV-nummer en de identificatiecode. Indien het dossier geen openstaand saldo toont, kan u de brief negeren. Opgelet: De verwerking van de betaling kan tot 5 werkdagen duren.
  • Heb je een fout gemaakt bij de overschrijving? Ga via deze link na wat u moet doen om dit recht te zetten.

- Heb je de boete ontvangen na het verstrijken van de betalingstermijn?

  • Betaal alsnog de boete.

- Heb je een andere vraag?

  • Zoek het antwoord in de veelgestelde vragen via deze link.