Aangifte of klacht? Maak een afspraak, je wordt verwacht!

Waarom onthaal op afspraak voor niet-dringende aangiftes?

Bij aangiftes op afspraak behoren wachttijden aan het onthaal in principe tot het verleden. De burger verliest dus geen tijd meer met aanschuiven. Daarbij komt nog dat hij op voorhand informatie krijgt over welke documenten moeten meegebracht worden. Wanneer op basis van de bijkomende informatie bij de afspraak duidelijk is dat de burger bij een andere dienst dan de politie moet zijn, wordt hij opgebeld om dit te melden. Hierdoor worden meerdere verplaatsingen naar het politiekantoor vermeden.

Onthaal op afspraak!

Het gaat om aangiftes en klachten die niet dringend zijn en waarvoor de politie niet ter plaatse hoeft te komen. Voor dringende zaken kan je nog steeds beroep doen op de politie. Zij blijven 24/24u, 7/7d instaan voor jouw veiligheid!

Voor elke afspraak wordt telkens voldoende tijd voorzien, zodat de bezoeker zijn volledige verhaal in alle rust kan doen. De politiemedewerker komt bovendien goed voorbereid naar het gesprek, waardoor de kwaliteit van de informatieverstrekking verhoogd wordt. Kortom, niets dan voordelen …

Onthaal op maat van de bevolking en de organisatie

Directeur Interventie en Onthaal, commissaris Jelke Meuleman, ziet niets dan voordelen in deze werkwijze. “We gaan voor een combinatie van vrij onthaal en aangifte op afspraak en dit 7/7d tussen 08u00 en 20u00. Onze politiezone wil hiermee duidelijk stellen dat we blijven ten dienste staan van de burger en dat de deur letterlijk en figuurlijk opengaat wanneer men zich bij de politie aandient. Anderzijds impliceert het dat er voor de onthaalbediendes en -inspecteurs tijd vrijkomt voor andere operationele zaken, wat maakt dat we hen kunnen heroriënteren en onze inspecteurs meer kunnen inzetten op het terrein. We willen een onthaal op maat, zowel voor de bezoekers als voor de medewerkers. We willen continu verbeteren en ons aanpassen aan de maatschappelijke tendensen.”

Digitaal loket voor inwoners van Lierde

Aangezien de politiepost in Lierde beperkt open is, zal ook gestart worden met een digitaal loket (kiosk), waar burgers aangifte kunnen doen van kleine misdrijven op het moment dat de politiepost gesloten is. Dit digitaal loket zal geplaatst worden in de inkomsthal van het gemeentehuis en toegankelijk zijn tijdens de openingsuren van het gemeentehuis. Mensen die het moeilijk hebben met het loket zullen bijstand krijgen van de onthalers van de gemeentelijke diensten.

Hoe een afspraak maken?

Maak een afspraak via onze website www.politie.be/5428 of scan de QR code hieronder:

QR code

Geen computer of lukt het niet via de website? Bel tijdens de kantooruren 054/430 430.

Moet de politie dringend actie ondernemen (inbraken, verkeersongevallen, geweldplegingen, sluikstorten, verdachte situaties, …), bel dan onmiddellijk 112 of 101!

Voordelen op afspraak

Openingsuren commissariaat Geraardsbergen (Denderstraat 27):

  • Vrije toegang: maandag en donderdag (08u00 tot 20u00)
  • Op afspraak: dinsdag en woensdag + weekend (vrijdag tot zondag)

Openingsuren politiepost Lierde (Nieuwstraat 19):

  • Vrije toegang: maandag (09u00 tot 12u00) en woensdag (18u00 tot 20u00)
  • Op afspraak: woensdag (09u00 tot 12u00) en vrijdag (09u00 tot 12u00)