Phishing

Phishing is een vorm van internetfraude. Het bestaat uit het oplichten van mensen door ze te lokken naar een valse (bank)website, die een kopie is van de echte website en ze daar - nietsvermoedend - te laten inloggen met hun inlognaam en wachtwoord of hun creditcard-nummer. Hierdoor krijgt de fraudeur de beschikking over deze gegevens met alle gevolgen van dien. De slachtoffers worden vaak met een e-mail naar deze valse website gelokt met daarin een link naar de (valse) website met het verzoek om zogenaamd "de inloggegevens te controleren".

Vaak wordt "Itsme®" gebruikt voor een phishingaanval. Itsme® zal u echter nooit vragen in een e-mail, per sms of per telefoon om uw account te heractiveren en om uw bankgegevens opnieuw in te geven.

Opgelet!  Er doet op dit moment een phishingbericht de ronde met als onderwerp 'Account verificatie vereist'.  Het bericht lijkt van 'mijn binnenlandse bankzaken' te komen maar is vals. 

Er doet op dit moment een phishingbericht de ronde met als onderwerp 'Échanger vos points de fidélité'.  Het bericht lijkt van Proximus te komen maar is vals. Als je op de knop klikt, wordt er gevraagd om je gegevens in te vullen. Doe dit in geen geval. 

Slachtoffer?

  • Breng uw bank op de hoogte van het ontvangen bericht en van de phishingactie.
  • Verander de codes van de online bankaccount.
  • Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie. Dit kan online via meldpunt of bij uw lokaal commissariaat
Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer Lokale Politie Bredene/De Haan via het contactformulier of telefonisch via 059 33 33 16.