Oplichting bij aankoop voertuig

Wees alert, sommige dingen moeten een belletje doen rinkelen

  • Kopers die zonder begeleiding een proefrit willen maken met je wagen of moto.
  • Het aanbieden van vaak dure producten voor erg lage prijzen. Zoals mobiele telefoons, smartphone's, TV's, laptops enz. Als een verkoper verschillende van zulke producten aanbiedt, moet je extra voorzichtig zijn.
  • Vreemde dingen bij het afronden van de betaling.
  • Voorstellen die haast te mooi zijn voor woorden, bv. een hogere prijs bieden dan jij zelf vraagt.
  • Het laten opsturen van producten naar het buitenland (vaak Afrikaanse landen).
  • De transactie laten verlopen via een derde partij.
  • Je doen geloven dat een betaling reeds onderweg is.
  • Te veel betalen voor je goederen en vragen om het restant terug te storten.
  • Oplichters zijn heel vaak zeer gehaast. Neem de nodige tijd en ga niet impulsief te werk.
  • Geef nooit je kredietkaartnummer.
  • Controleer desnoods de contactgegevens (telefoonnummer, adres, e-mail, ... ).

Let op bij de betaling

Ben je tot een deal gekomen met de (ver)koper, dan moeten er goede afspraken gemaakt worden over de betaling.

Contante betaling

  • Spreek op het thuisadres van de verkoper af. Indien dit niet lukt, spreek dan nooit af op een afgelegen plaats en ga nooit van locatie naar locatie.
  • Rond de betaling af met één en dezelfde persoon.
  • Als de betaling een groot bedrag betreft, neem dan niet het gehele bedrag mee, maar ga wanneer je over wil gaan tot de aankoop (alleen) naar een bankautomaat om de rest van het geld af te halen.

Via overschrijving

  • Betaling via overschrijving is in principe een veilig betaalmiddel. Wacht echter steeds met de levering tot het geld effectief op je rekening staat.
  • Probeer voorschotten te vermijden en maak daar alleen gebruik van wanneer je absoluut zeker bent van de identiteit van je tegenspeler.
  • Let op wanneer je het voorstel krijgt om een betaling af te ronden (zeker vanuit het buitenland) met "Western Union", "Bidpay" of "Moneygram". Dit zijn banken waar je anoniem geld van de rekening kan halen. Ons advies is om nooit betalingen via deze banken te aanvaarden, je geld en de nieuwe eigenaar zijn niet meer te traceren mocht er iets mis gaan.
  • Je wacht best altijd af tot de betaling daadwerkelijk bijgeschreven is op je bankrekening. Stel jezelf niet gerust met de mededeling dat de overschrijving "gebeurd is" en/of dat het betalingsbewijs onderweg is! 
  • Gaat het over een groot bedrag? Contacteer dan even je bank om te controleren of deze betaling volledig in orde is, en niet meer kan ingetrokken worden.

Via PayPal

  • Als consument kan u - online - veilig via PayPal betalen. Sommige kopers (vooral uit het buitenland) vragen echter om eerst een bedrag te storten (op hun rekening), alvorens zij kunnen storten. Uiteraard is dit niet correct en mag u dat nooit doen. Wanneer u verkoopt, hoeft u uiteraard nooit zelf geld te storten

Antwoord nooit op e-mails waarin men je login en paswoord vraagt

  • Antwoord nooit op een e-mail, zogezegd van Koopjeskrant, waarin men je vraagt wegens een of andere reden om je toegangsgegevens te versturen. Ook niet wanneer men in de mail een link vermeldt en waarna je op de website eerst login en paswoord dient in te geven. Het doel van de verzender is om je login en paswoord te verkrijgen door een valse reden op te geven.
  • Met jouw login en paswoord gaan ze dan in jouw account valse advertenties plaatsen. Deze valse advertenties lokken onschuldige potentiële klanten, waarop de oplichters kunnen inspelen en ze de klant een overschrijving naar hun rekening vragen via Western Union. Doordat ze met je account en gegevens werken (vaak met gegevens van een professionele autohandelaar), verhoogt dit hun geloofwaardigheid. Deze geldverrichtingen met oplichters op het internet heet "phishing".

Eis altijd je CAR-PASS bij de aankoop van een occasiewagen

  • Koop je een tweedehands auto of lichte bestelwagen? Dan is de verkoper wettelijk verplicht jou een CAR-PASS te overhandigen. Maakt niet uit of hij een particulier is of een professional.
  • De CAR-PASS toont de kilometerstand op verschillende data. Het document mag niet ouder zijn dan 2 maanden. Kreeg je geen CAR-PASS? Dan is de verkoop ongeldig en mag je als koper de ontbinding eisen en je geld terugvragen. Twijfel je toch over de echtheid van het document of de informatie? Klik dan hier en geef het identificatienummer van de CAR-PASS in, samen met de laatste datum en stand op het document. Je krijgt meteen op het scherm de bevestiging of alles klopt.
  • Meer info over de CAR-PASS vind je hier.

Enkele voorbeelden van oplichting

Werkwijzes die het meest voorkomen:

  1. Ze storten je geld of sturen je een cheque, zonder dat ze de wagen hebben gezien. Dit is natuurlijk niet logisch. Het bedrag dat je krijgt is hoger dan de gevraagde prijs. Meest gebruikte smoes: de cheque was bestemd voor een wagen van hetzelfde type, maar is voor hun neus voorbijgegaan.
  2. Zonder dat je bankier weet of het een geldige cheque is (de banken kunnen pas na ongeveer 10 dagen de zekerheid hebben of de cheque geldig is of niet), wordt het geld op je rekening gestort.
  3. Je vertrouwt de koper en stort hem het bedrag terug dat hij te veel had betaald via de gevraagde betalingswijze van de koper: Western Union of iets anders waar de buitenlandse koper een valse identiteitskaart of rijbewijs voorlegt.
  4. 10 dagen later haalt de bank het totale bedrag af van je rekening, want de cheque was namelijk vals.
  5. Resultaat: je hebt € 500 tot € 2.000 verloren en de koper blijft onvindbaar.

Hoe een oplichter herkennen?

  • Oplichters bieden artikelen vaak voor een erg lage prijs aan (te mooi om waar te zijn).
  • Oplichters maken graag gebruik van Western Union, BidPay of MoneyGram. Ons advies: gebruik nooit Western Union, BidPay of MoneyGram.
  • Oplichters reageren vaak op zoekertjes en doen hierbij een voorstel dat haast te mooi voor woorden is. (bieden bijvoorbeeld een hogere prijs dan waarvoor jij het artikel te koop aanbiedt).
  • Oplichters opereren dikwijls vanuit het buitenland; Nigeria of een ander Afrikaans land.
  • Oplichters proberen je te doen geloven dat een betaling al onderweg is, door het sturen van een bewijs van betaling per e-mail.
  • Dure goederen voor een erg lage prijs verkopen zoals mobiele telefoons, smartphones plasma TV's, laptops (meestal verschillende items per zoekertje).
  • Het aankopen vanuit het buitenland van auto's die dan moeten verscheept worden.
  • Het laten opsturen van producten naar het buitenland (vaak Afrikaanse landen).
  • De transactie laten verlopen via een derde partij.
  • Je doen geloven dat een betaling reeds onderweg is.
  • Te veel betalen voor je goederen en vragen om het restant terug te storten.
  • Oplichters zijn heel vaak zeer gehaast. Neem de nodige tijd en ga niet impulsief te werk.

Slachtoffer van oplichting?

In geval van oplichting adviseren wij je om aangifte te doen door een afspraak te maken in één van onze commissariaten.

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 09 244 24 00.