Persbericht - zondag 21 juni 2026

Dit is het persbericht van zondag 21 juni 2026. 

Verkeer

Zaterdag raakten zes bestuurders tijdens een grootschalige alcoholcontrole hun rijbewijs kwijt, nadat ze positief hadden getest op alcohol of drugs. Ook een automobilist die werd betrapt toen hij al rijdend met zijn gsm bezig was, moest zijn rijbewijs onmiddellijk voor 15 dagen inleveren. En één voertuig, voorzien van vervalste nummerplaten, werd in beslag genomen wegens niet-inschrijving en niet-verzekering.

In totaal moesten 1.126 autobestuurders een alcohol- en eventueel drugstest afleggen. De controles vonden plaats tussen 19 uur ’s avonds en 2 uur ’s nachts op de Tiensesteenweg, de Nieuwe Mechelsesteenweg en de Brusselsesteenweg. Behlave de 6 chauffeurs die positief testten op alcohol of drugs en hun rijbewijs onmiddellijk moesten inleveren, waren er ook nog 7 bestuurders die een boete voor een glas te veel in de bus zullen krijgen. 

Er werden verder processen-verbaal opgesteld voor onder meer het niet dragen van de gordel, het niet bij zich hebben van het verzekeringsbewijs of het rijbewijs, een vervallen keuring en het rondrijden met een voorlopig rijbewijs dat rijden tijdens weekendnachten niet toelaat. De auto van een man die rondreed zonder dat het voertuig was ingeschreven werd in beslag genomen en getakeld naar de stallingsplaats van politie. De wagen was niet verzekerd noch geschouwd en uitgerust met vervalste nummerplaten. De bestuurder had op één van de nummerplaten een zegel van de dienst inschrijving voertuigen gekleefd om te laten uitschijnen dat het om een echte kentekenplaat ging. 

Tijdens de controle werd ook de drugshond ingezet. In totaal werden 5 wagens doorzocht. In 3 gevallen trof de hond beperkte hoeveelheden drugs aan. De drugs werden in beslag genomen en de bezitters kregen allen een proces-verbaal. 

 

Vrijdagnacht iets na 2 uur verloor een bestuurder in de Beeklaan in Heverlee de controle over het stuur van zijn wagen en knalde hij tegen een geparkeerd voertuig. Zijn wagen kwam vervolgens op de zijkant terecht. De bestuurder, een dertiger uit Diepenbeek, kwam er zonder verwondingen vanaf. De man bleek onder invloed van alcohol te zijn. Hij legde een positieve ademtest af en zijn rijbewijs werd onmiddellijk voor 15 dagen ingetrokken. Zijn verhakkelde auto werd door de sleepdienst weer op vier wielen gezet en getakeld. 

 

 

Inbraken en diefstallen

Onbekenden hebben de nacht van vrijdag op zaterdag ingebroken in de lokalen van Jeugdhuis De Zoenk in de Overwinningsstraat in Kessel-Lo. De verantwoordelijken stelden zaterdag vast dat er ondermeer een muziekbox, een beamer, een lampenslinger en 50 Euro cash geld uit de kassa waren verdwenen. Braaksporen waren er niet. De daders konden gewoon naar binnen wandelen omdat enkele deuren waren blijven openstaan. 

Labels