Hoe bereid ik mijn aangifte van cybercrime voor?

Ben je slachtoffer van cybercriminaliteit?

Maak dan online een afspraak, in het Politiehuis tussen 7 uur en 21 uur en in het Wijkcommissariaat Leuven Centrum tijdens de openingsuren om aangifte te doen.

Aangiftes via de telefoon, e-mail of sociale media zijn niet mogelijk.

Ben je het slachtoffer van cybercrime, dan is het belangrijk dat het proces-verbaal dat wordt opgemaakt naar aanleiding van je aangifte zo volledig mogelijk is. Op die manier kan het eventuele verdere onderzoek efficiënter verlopen.

Bekijk dus voor je aangifte doet eerst even deze checklist:

  • Je hebt contact met de verdachte via e-mail:    
    • druk het e-mailverkeer af en zorg ervoor dat dit duidelijk zichtbaar is:
      • het e-mailadres van de verdachte
      • de exacte datum waarop de e-mails verzonden zijn
      • het exacte uur waarop de e-mails verzonden zijn
    • druk de e-mailheader af nadat je de e-mailheader zichtbaar hebt gemaakt. Hoe je dit doet, ontdek je hier.
    • bewaar het document ook digitaal zodat je het eventueel kan doormailen naar de opsteller van je proces-verbaal voor verder onderzoek.

 

  • Je hebt contact met de verdachte via sociale media (Facebook, Instagram, Hangout, …):
    • ga naar het Facebookprofiel van de verdachte(n).
    • kopieer de volledige link van het profiel uit de adresbalk.
      • Om iemand te identificeren via Facebook is het Facebook ID noodzakelijk.
      • Dit Facebook ID kan een woord of een cijfer zijn.
    • plak de volledige link van het Facebookprofiel in een document.
    • maak eventueel een printscreen van het Facebookprofiel.
    • druk dit document en eventuele genomen printscreens af en neem alles mee bij je aangifte.
    • bewaar het document ook digitaal zodat je het eventueel kan doormailen naar de opteller van je proces-verbaal voor verder onderzoek.

 

  • Je hebt contact met de verdachte via telefoon of gsm (oproep, sms, Whatsapp, …):
    • neem een screenshot van de conversatie en zorg ervoor dat het exacte tijdstip (datum en uur) van de oproep/sms  duidelijk zichtbaar is
    • neem een screenshot van de conversatie en zorg ervoor dat het oproepnummer van de verdachte duidelijk zichtbaar is

 

  • Je hebt contactmet de verdachte via een verkoopsite (2dehands, marktplaats, …):
    • neem zo snel mogelijk een screenshot van de advertentie waarop het advertentienummer duidelijk leesbaar is
    • neem zo snel mogelijk een screenshot van het profiel van de verdachte (waarop de profielnaam duidelijk leesbaar is). De tekst in de adresbalk als u op het zoekertje geklikt hebt, is voor de politie ook interessant.
    • bewaar het document ook digitaal zodat je het eventueel kan doormailen naar de opsteller van je proces-verbaal voor verder onderzoek.

 

  • Bekijk ook 'Welke soorten cybercriminaliteit zijn er?' waar je een overzicht van de meest voorkomende vormen van cybercriminaliteit krijgt en in detail wordt uitgelegd wat je nodig hebt om klacht neer te leggen.

 

  • Er is geld van je rekening verdwenen is: breng de bankafschriften met de bewuste bedragen en rekeningnummers van de tegenpartij mee.

 

  • Er is geld van je rekening verdwenen maar je hebt het via de bank kunnen recupereren: meld dit steeds als je aangifte komt doen

 

  • Je hebt geld overgeschreven, maar de bank heeft de overschrijving nog kunnen tegenhouden: meld dit steeds als je aangifte komt doen. Indien je dit pas te weten komt nadat je aangifte hebt gedaan, dan moet je dat meteen laten weten aan de opsteller van het pv.
Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 016 210 611.