Identiteit gestolen? Wat nu?

Identiteitsdiefstal is een favoriete techniek van online oplichters. Daar het slachtoffer van worden kan duur uitvallen of je reputatie schaden. Hoe gaan de daders tewerk en hoe kan je ervoor zorgen dat je niet in hun val trapt?

De dader zal in naam van het slachtoffer allerhande verrichtingen kunnen doen zoals een bankrekening openen of kredietkaarten aanvragen. Maar hij kan ook strafbare feiten plegen zoals mensen belagen of haatdragende boodschappen verspreiden.

 Hoe gaan daders tewerk om je gegevens te verzamelen?

Ze proberen meestal je identiteitskaart te pakken te krijgen. Het mogelijke slachtoffer krijgt dan een mail van een HR-bedrijf en in die mail proberen ze de bestemmeling te overtuigen dat deze een erg aantrekkelijk profiel heeft op basis van de informatie op diens LinkedIn-account en cv. Ook wordt er gezegd dat de functie die de persoon momenteel uitoefent een echte meerwaarde is voor de vacature. Dat wekt de interesse van de persoon die deze berichten ontvangt en deze beslist de mail te beantwoorden. Op dat moment vraagt de dader om een kopie van de identiteitskaart door te sturen.

Een andere werkwijze lijkt een beetje op deze eerste techniek. Er wordt een profiel aangemaakt op een verkoopwebsite zoals tweedehands.be of eBay. De dader doet zich dan voor als een actieve verkoper in een erg specifiek domein, zoals immobiliën of artisanale kledij. Personen die interesse tonen in de producten van die verkoper wordt gevraagd om een foto van hun identiteitskaart door te sturen om aan te tonen dat ze echt wel diegene zijn die ze zeggen dat ze zijn of om aan te tonen dat hun bankkaart waarmee de rekening werd betaald wel echt hun eigen bankkaart is.

Een andere techniek die deze online daders ook gebruiken is online op zoek gaan naar profielen van mensen waar erg veel persoonlijke informatie over te vinden is, ook informatie die men best niet online zou zetten.

Er bestaan natuurlijk ook andere methodes zoals phishing (mogelijke slachtoffers proberen overhalen om op een link te klikken) om via phishingsoftware alle informatie te bemachtigen die ze nodig hebben. Zodra die software op de computer van het slachtoffer staat kunnen ze gebruikersnamen en wachtwoorden stelen en zo toegang krijgen tot verschillende diensten.

 Wat doen ze als ze die gegevens hebben?

Eenmaal ze iemands gegevens hebben kunnen ze zich als die persoon voordoen en aankopen doen in naam van de persoon in kwestie.

Ze kunnen bijvoorbeeld op eender welke website een profiel aanmaken. Op bepaalde platformen zal dat lukken en kunnen ze bestellingen plaatsen en aangeven dat ze na levering zullen betalen. Om hun adres niet kenbaar te maken, zullen ze hun pakje ophalen in een afhaalpunt.

De persoon van wiens identiteit is gestolen zal dan een factuur in de bus krijgen en deze niet willen betalen. Enkele weken laten zal deze dan een herinnering of een brief van een incassobureau of een gerechtsdeurwaarder in de bus krijgen.

 Hoe jezelf beschermen?

  • Wees erg voorzichtig met wat je online deelt.
     
  • Ga regelmatig na of er geen verdachte betalingen gebeuren met je bankkaarten. Als je toch iets verdachts ontdekt, neem dan contact op met je bank om na te gaan of het om een frauduleuze transactie gaat.
     
  • Zorg ervoor dat je niet op phishinglinks klikt, zie onze voorgaande artikels hierover.
     
  • Stuur nooit een kopie van je identiteitskaart of een ander document door waarmee men je kan identificeren.
     
  • Geef nooit persoonlijke informatie zoals cijfers op je identiteitskaart of je bankkaartgegevens per telefoon door, zelfs als de persoon aan de andere kant van de lijn beweert voor de bank of voor een informaticabedrijf te werken en je persoonlijke gegevens zogezegd al heeft. Contacteer het betreffende bedrijf en meld aan de verantwoordelijke dat dit soort telefoontjes worden gepleegd.
     
  • Beveilig je wachtwoorden (zie ons vorig artikel) en zorg ervoor dat je computer beveiligd is met een efficiënte antivirussoftware en zorg ervoor dat die up-to-date is. Ga voor meer informatie over dit onderwerp naar de website AV-TEST.
     
  • Wees ook voorzichtig met papieren documenten waar je persoonlijke gegevens en bankgegevens op staan, vernietig ze voor je ze weggooit en onderneem direct actie als je zo’n documenten verliest of als ze worden gestolen.

 

 Trapte je in de val? Reageer dan onmiddellijk

  • Als je identiteitskaart ook in het spel is, bel dan naar Doc Stop: 0800 2123 2123.
     
  • Breng je bank op de hoogte zodat deze je kaarten kan blokkeren en zorg ervoor dat je kredietkaarten niet meer gebruikt kunnen worden tenzij voor de gewoonlijke kosten zoals je huur.
     
  • Probeer van zodra je merkt dat je identiteitskaart wordt misbruikt uit te zoeken waar de aanval vandaan komt (recente activiteit online...) en meld de identiteitsdiefstal bij het commissariaat van jouw politiezone. Het is een strafbaar feit.
     
  • Meld de feiten via het platform pointdecontact.belgique.be/meldpunt/nl/welkom.

 
 

Olivier BOGAERT
Politiecommissaris – Federale politie - DJSOC

https://safeonweb.be/nl

Foto © Botta@

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 09 376 46 46.