BE-Alert bestaat 1 jaar!

Vorige week bestond BE- Alert 1 jaar en dat moest getest worden! In 130 Vlaamse steden en gemeenten werd BE-Alert getest, een alarmeringssysteem van de federale overheid. Wie zich daarvoor heeft ingeschreven, krijgt in noodsituaties een sms, telefoon of e-mail. Het was de eerste keer dat het op zo'n grote schaal wordt getest.

Maar wat is het nu precies en waarom is het van belang dat iedereen zich registreert?

Wat?

BE-Alert is een alarmeringssysteem waarmee de overheid jou kan verwittigen in een noodsituatie. 

Tot nu toe ontving je meestal informatie over een noodsituatie via (sociale) media, de hulpdiensten aanwezig op het terrein of via het sirene-netwerk. Dankzij BE-Alert kan je binnenkort ook rechtstreeks informatie krijgen via sms, een gesproken bericht via een vaste telefoonlijn of e-mail. 

Een burgemeester, gouverneur of minister activeert Be-Alert, om een bericht uit te sturen naar iedereen waarop de noodsituatie impact heeft.  Zo kunnen inwoners op een snelle manier de nodige aanbevelingen krijgen, bv. ramen en deuren te sluiten bij een brand.

BE-Alert kan gebruikt worden voor verschillende types noodsituaties, bv. een brand, overstroming of stroomonderbreking, … Afhankelijk van de aard van de noodsituatie en de impact op de bevolking, zal een burgemeester, gouverneur of de Minister van Binnenlandse Zaken beslissen om BE-Alert te activeren. In sommige situaties is het namelijk misschien interessanter om een ander kanaal te gebruiken dan Be-Alert. 

Be-Alert verwittigt je, waar je ook bent!

Afhankelijk van de aard en omvang van de noodsituatie, kan je gemeente, provincie of de Minister van Binnenlandse Zaken via BE-Alert een bericht uitsturen met de nodige aanbevelingen voor jouw veiligheid. 

Dit bericht zal steeds verstuurd worden naar de inwoners die rechtstreeks betrokken zijn bij de noodsituatie (bv. buurtbewoners van een straat, wijk, nucleaire noodplanningszone). Om zo’n bericht te ontvangen, moet je je vooraf inschrijven op BE-Alert. Zo weet de bevoegde overheid wie ze moeten verwittigen op welke locatie.

Wil je een alarm ontvangen voor meerdere locaties? Je kan verschillende adressen en verschillende telefoonnummers registreren: bv. tweede verblijfplaats, werkplaats, … Zo blijf je steeds op de hoogte.

Bij grote noodsituaties, kan het ook belangrijk zijn om je te verwittigen, waar je op dat moment ook bent. Dankzij een unieke technologie in België kan de overheid je een sms sturen als je fysiek aanwezig bent op de plaats van de gebeurtenis. Hiervoor moet je je niet vooraf inschrijven. 

Onder welke vorm kan ik bericht krijgen?

Bij de inzet van BE-Alert kan de overheid kiezen uit verschillende kanalen: sms, gesproken oproep via telefoon of gsm, e-mail of sociale media.

Voorbeelden:

  • SMS en/of spraakoproep en/of berichten op sociale media , bij een dringende aanbeveling (schuilen, evacuatie, …)
    "Alarm. Dit is een boodschap van jouw burgemeester. Naar aanleiding van een brand in de onderneming X, bevelen wij om ramen en deuren te sluiten tot nader order. Meer info op ..."
  • E-mail: preventieboodschap, versturen van een persbericht , situatie van lange duur (bv. elektriciteitsschaarste)
    Preventieve boodschap. Wij werden op de hoogte gebracht van een verhoogd risico op elektriciteitsschaarste in de komende dagen. Onze gemeente zal tijdelijk afgeschakeld worden van het energienet. Deze afschakeling vindt plaats op dinsdag 12 X tussen 18u et 21u. Gelieve de nodige maatregelen te nemen voor jouw familie. Je kunt alle adviezen terugvinden op de website …

Gelieve zo veel mogelijk velden in te vullen bij je inschrijving. Zo blijf je op de hoogte, ongeacht welk kanaal de overheid inzet. Bij een sms, zal je op basis van je telefoonoperator een bericht krijgen van afzender: ALARM1789 of 1789

Ik ben overtuigd! Hoe schrijf ik mij in?

Ga naar de website http://be-alert.be/nl/schrijf-je en registreer je!

Bron: Be-Alert