"Speed-daten" in Assenede

Gisteren was het gemeentehuis van Assenede de ontmoetingsplek voor een “speed-date” inzake verkeersveiligheid aan de schoolpoort van alle scholen in Assenede. We mochten in totaal een 20-tal vertegenwoordigers verwelkomen van de diverse scholen uit Assenede op onze speed-date. Zij gingen rechtstreeks in dialoog met diverse partners waaronder: vijf wijkinspecteurs, gemeenschapswachten, de schepenen van verkeer en mobiliteit alsook een deskundige mobiliteit van de gemeente Assenede & een vertegenwoordiger van VSV.

Speeddaten in Assenede

Kinderen veilig naar school laten komen met alle mogelijke manieren van verplaatsing en vervoer, zonder dat deze met elkaar in conflict komen is een hele uitdaging voor scholengroepen, lokale bestuurlijke overheden en politie.

De uitbreiding van onze woonkernen, de aanleg van een nieuwe fietspad of fietsverbinding, de herinrichting van een halteplaats voor schoolbussen en recente wetswijzigingen zijn maar een greep van diverse factoren, die een schoolomgeving, de veiligheid en bereikbaarheid daarrond kunnen beïnvloeden. Dit houdt in dat we steeds integraal moeten werken en inzetten naar de veiligheid van onze meest dierbaren.

Dagdagelijks krijgen schooldirecties, leerkrachten, oudercomités, gemachtigde opzichters, bestuurlijke overheden en politiediensten diverse meldingen en verzuchtingen zoals: "Er is te weinig plaats voor fietsers.", "Hier parkeren ze zoals ze maar willen!", "Er ontbreekt een zebrapad!", "Oversteken is hier levensgevaarlijk!", of "Het is hier altijd een chaos, stuur daar maar eens je kinderen door!" Het zijn enkele uitspraken die onze aandacht vaak trekken en ons bewust maken dat er een "probleem" heerst in de schoolomgeving. 

Om problemen in een schoolomgeving echt aan te kaarten, is de mening van één persoon of een kleine groep vaak onvoldoende. Het gevoel dat het tijd is om zaken aan te pakken, moet echt leven binnen de schoolgemeenschap en erbuiten. Vandaar dat er werd beslist om een speeddate moment te organiseren met het oog op het oprichten van een “werkgroep schoolomgeving”

Onze diensten gaan nu aan de slag met de verschillende bedenkingen en suggesties en zullen in samenwerking met onze andere partners vanaf volgend jaar elke schoolomgeving individueel bekijken en aanpakken op vlak van optimalisatie van de verkeersveiligheid.