Verkeersweek: Dode hoek

De dode hoek is de ruimte rond een vrachtwagen waar de bestuurder je niet kan zien. Het grootste gevaar is dat je in de dode hoek kan worden aangereden zonder dat de vrachtwagenbestuurder dat in de gaten heeft. Als kwetsbare weggebruiker ben je in dat geval meestal kansloos. Daardoor hebben dodehoekongevallen doorgaans zeer zware gevolgen. Als je als voetganger of fietser weet waar de dode hoek rond een vrachtwagen zich bevindt, kun je daarop anticiperen en uit de dode hoek blijven.

Dode hoek

Waar ligt deze dode hoek?

  • Voor en rond de cabine:  Vlak voor een vrachtwagen en rechts naast de cabine bevindt zich een grote dode hoek. Doordat de bestuurder hoog zit, kijkt hij letterlijk over je als je in de buurt van de cabine staat. Je moet tot 4 meter voor een vrachtwagen gaan staan voor de bestuurder je helemaal kan zien.
  • Achter de oplegger of laadbak:  Achter de laadbak of oplegger van een vrachtwagen is de dode hoek heel groot. De reden is evident: een vrachtwagen heeft geen achterruit. Een bestuurder kan dus nooit zien wat er recht achter zijn laadbak of oplegger gebeurt.
  • Rechts van de vrachtwagen: Langs de rechterkant ziet de bestuurder in zijn spiegels een deel van wat er gebeurt, maar lang niet alles. Rechts van de vrachtwagen ligt een hele grote dode hoek. De ligging van die dode hoek ‘verschuift’ als de vrachtwagen afslaat. Op dat moment kom je ook rechts naast de vrachtwagen (op het fietspad of op de rijbaan) in de dode hoek terecht.

Bron: VSV