Ben je slachtoffer van fraude of vermoed je misbruik van je bankgegevens?

Febelfin heeft een nieuwe flyer om slachtoffers van fraude te helpen gelanceerd. Dit handige document maakt het snel en gemakkelijk om de nummers van de anti-fraudediensten van de banken terug te vinden, die 24/7 bereikbaar zijn.

vrouw telefoon
febelfin

Wanneer consumenten te maken krijgen met oplichting, is het van cruciaal belang om snel te reageren. Contact opnemen met je bank zodra je twijfels hebt is essentieel om de gevolgen van fraude te beperken. Banken hebben gespecialiseerde diensten die op elk moment hulp kunnen bieden. Deze nummers zijn beschikbaar op de websites en apps van de banken en op de Card Stop website. 

De nieuwe flyer is een aanvulling hierop en bundelt alle informatie, zodat je ze gemakkelijk bij de hand hebt. Dit handige document verzamelt de nummers van de anti-fraudediensten van banken, die 24/7 bereikbaar zijn.

Snel reageren bij oplichting is cruciaal.

  1. Bel onmiddellijk je bank via een van de nummers hiernaast (sommige banken zijn ook online bereikbaar via hun website of bankapp).
  2. Verzamel zoveel mogelijk informatie over de fraude: hoe en wanneer is dit gebeurd; screenshots van conversaties;  namen, nummers, emailadressen; overige zaken die de fraude kunnen aantonen, ...
  3. Dien een klacht in bij de politie en bezorg het PV aan je bank.

 

Ervoor zorgen dat iedereen toegang heeft tot bankdiensten, online betalingen en veilige banktransacties is een prioriteit voor de financiële sector. Op de website toegankelijkbankieren.be vind je meer informatie over de initiatieven die de sector neemt op het gebied van toegankelijkheid en digitale inclusie.

 

bron: Febelfin

Labels