Nieuwe manier van oplichting

De afgelopen maanden ontvingen we meerdere meldingen rond een nieuwe techniek van phishing. Oplichters doen zich voor als een medewerker van onder andere Argenta, Card Stop, Belfius of de federale politie. Ze richten zich vooral tot oudere mensen en proberen hun waardevolle spullen in handen te krijgen. 

foto

Hoe gaan ze te werk?

De fraudeur neemt eerst telefonisch contact op met het slachtoffer. Hij deelt mee dat er bij hen thuis zal worden ingebroken of dat er frauduleuze geldafhalingen van hun rekening zijn gebeurd. De oplichter stelt voor om voor de veiligheid een koerier langs te sturen. Deze koerier komt ook effectief langs en neemt de waardevolle spullen van het slachtoffer in bewaring, zoals bankkaarten, gsm’s, juwelen en cash. Meestal zijn de slachtoffers oudere mensen. De oplichters passen deze methode dan ook vaak toe in rust- en verzorgingstehuizen en woonzorgcentra.

Wat kan jij doen?

Met het oog op onze preventiecampagne ‘”Je bent een held als je belt”, roepen we op om steeds naar het noodnummer 101 te bellen wanneer je iets verdachts ziet. Komt er iemand bij je langs die je niet kent? Doet hij of zij zich voor als bijvoorbeeld een bankmedewerker? Bel dan onmiddellijk 101. Zo kunnen wij meteen ter plaatse komen, is de pakkans groter en kunnen we de nodige vaststellingen doen.

Krijg je een verdachte telefoon? Doe aangifte bij de politie en hou mogelijke bewijzen bij.

Maar vooral: ga nooit in op verdachte berichten of verzoeken. De banken, de politie of andere instanties zouden zo immers nooit te werk gaan. Wees dus te allen tijde alert. Breng eveneens je (groot)ouders en buren op de hoogte van dit fenomeen.