Phishing

Phishing is een vorm van internetfraude. De oplichter probeert naar jouw persoonlijke gegevens te vissen door een valse identiteit aan te nemen van iemand die jij kent en vertrouwt. Met deze valse identiteit probeert de 'phisher' je te lokken naar een valse (bank)website, die een kopie is van de echte website. Daar wil hij jou (nietsvermoedend) in laten loggen met je inlognaam en wachtwoord of je bankkaartnummer. Hierdoor krijgt de fraudeur de beschikking over deze gegevens met alle gevolgen van dien. Wanneer er gevraagd wordt naar je pincode of responsecode, moet er een belletje gaan rinkelen. Geef zulke gegevens nooit door.

Enkele actuele voorbeelden:

  • valse sms'en in de naam van Bpost of FOD Financiën;
  • 'u ontvangt nog vakantiegeld';
  • valse e-mails over belastingen;
  • valse vaccinatieuitnodiging;
  • valse berichten over kindergeld.

De slachtoffers worden vaak met een e-mail met daarin een link naar de (valse) website gelokt met het verzoek om zogenaamd "de inloggegevens te controleren". 

Slachtoffer?

  • Breng je bank op de hoogte van het ontvangen bericht en van de phishingactie.
  • Verander de codes van de online bankaccount.
  • Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie.

 

Bron: PZ Grens

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 03 451 98 98.