Phishing

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van internetfraude. Het gaat hier om valse berichten, vaak in de vorm van een e-mail, waarin men aan jou vraagt om persoonlijke gegevens in te vullen. Ze vragen bijvoorbeeld vaak naar je bankgegevens of wachtwoorden.

In de e-mail zit vaak een link die je doorverwijst naar een website. De e-mails en websites zijn zo goed opgesteld en nagemaakt dat het lijkt alsof deze echt zijn. Vaak worden de echte logo’s en opmaak toegevoegd om zo geloofwaardig mogelijk over te komen bij de slachtoffers.

Wanneer je in zo’n phishing website persoonlijke gegevens ingeeft, worden deze gebruikt om bijvoorbeeld geld van je rekening te halen of dingen aan te kopen. Daarom is het belangrijk altijd voorzichtig te zijn met het invoeren van gegevens. Officiële instanties gaan zelden vragen om persoonlijke gegevens door te geven via e-mail of telefoon.

Wat kan ik doen?

Bij twijfel kan je steeds naar de betreffende instantie bellen waar je klant bent om na te gaan of het om een phishing bericht gaat. Wanneer je een vermoeden hebt dat iemand je een phishingmail stuurt, is het ook aangeraden de echte instantie hiervan op de hoogte te brengen. Klik nooit op een link of bijlage wanneer je denkt dat het een phishing mail is.

Op deze site kan je lezen hoe je een phishing mail kan herkennen.

Wanneer je slachtoffer bent van phishing is het aangeraden om dit aan te geven bij de politie. Breng zo veel mogelijk bewijsmateriaal mee. Neem een screenshot van de website, van de e-mail en noteer de URL.

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 03 491 44 00 .