Online tool zonaarleuven.be geeft mobiliteitsadvies op maat

Wie naar Leuven wil komen, kan terecht op www.zonaarleuven.be. Dat is een online tool die het stadsbestuur liet ontwikkelen en mobiliteitsadvies op maat geeft, welk vervoersmiddel je ook kiest. “Er bestaan nogal wat misverstanden over de bereikbaarheid van Leuven. Daarom lanceren we de campagne ‘Leuven, je geraakt er zo!’, om inwoners en bezoekers te informeren over de verschillende manieren om naar het stadscentrum te komen”, zeggen schepenen Carl Devlies, Erik Vanderheiden en Mohamed Ridouani. Wie met het openbaar vervoer of de fiets komt, krijgt interessante tips. Autogebruikers vinden er een eenvoudige interactieve parkingzoeker.

Anderhalf jaar geleden werd het nieuwe circulatieplan ingevoerd. “Die nieuwe aanpak bracht voordelen met zich mee, maar zorgde soms ook voor frustratie”, vertelt schepen van ruimtelijke ordening Carl Devlies. “Het idee bestaat dat Leuven moeilijk bereikbaar is met de wagen en er geen parkeerplaats te vinden is. Dat klopt niet. En toch blijft dat idee hardnekkig bestaan.”

Leuven heeft meer dan 6000 parkeerplaatsen in publieke parkings en op randparkings. “We hebben ongeveer evenveel parkeerplaatsen als Gent, een stad die 2,5 keer groter is. Parkeren is ook niet duurder dan in een andere centrumstad. Sommige randparkings zijn zelfs gratis en je kan altijd gratis de bus naar het centrum nemen vanop de randparkings. Voor een korte boodschap in de stad kan je binnenkort drie kwartier gratis parkeren op een shop-and-go-plaats, waar het voorheen maar 30 minuten was”, zegt Devlies.

Leuven, je geraakt er zo!

Om de misverstanden over bereikbaarheid de wereld uit te helpen, lanceert de stad de campagne ‘Leuven, je geraakt er zo!’. Wie naar Leuven komt, kan op www.zonaarleuven.be een eigen bestemming ingeven. De tool toont de dichtstbijzijnde parking en randparking, gesorteerd op afstand ten opzichte van de bestemming. Ook de kostprijs wordt er meteen bij vermeld. “Parkeertarieven zijn dus voor het eerst eenvoudig vergelijkbaar”, zegt schepen van communicatie Erik Vanderheiden. “Dankzij de tool zullen mensen snel een concreet antwoord op hun parkeervragen krijgen.” Je kan de resultaten ook filteren: of de parking al dan niet ondergronds is, of volgens de toegestane maximale hoogte van je voertuig, of de parking toegankelijk is …

Daarnaast informeert de tool je over fietsvoorzieningen (fietsparkings, fietsenverhuurdiensten), het aanbod van De Lijn (zoals het voordelige winkelbiljet) en waar je gratis een buggy kan lenen.

'Zo willen we duidelijk maken dat Leuven wél bereikbaar is, en dat op verschillende manieren', zegt schepen Vanderheiden. 'We willen ook sensibiliseren: we stellen alternatieven voor waar men in de eerste instantie misschien niet aan had gedacht, zoals de gratis randparkings of de P+Bus-formule.'

Leefbaar Leuven

www.zonaarLeuven.be legt in de eerste plaats de focus op de auto, om automobilisten duidelijk te informeren waar ze kunnen parkeren. “Dat gebeurt best in ondergrondse parkings of randparkings”, zegt schepen van leefmilieu Mohamed Ridouani. 'Op die manier zal er minder zoekverkeer in de binnenstad zijn, wat Leuven enkel aangenamer, leefbaarder en gezonder zal maken.'

Sinds de invoering van het circulatieplan, is er al een verschuiving naar de fiets en het openbaar vervoer. Het aandeel fietsers is van 33 procent naar 41 procent gestegen, en het aandeel auto’s van 63 naar 54 procent gedaald. Het busgebruik is toegenomen met 12 procent.

'Met de online tool kunnen we in de toekomst ook meer mensen aanmoedigen om met de fiets of het openbaar vervoer naar de stad af te zakken, door hen alternatieven voor de auto voor te stellen', besluiten de schepenen.