Persbericht - woensdag 24 juni 2026
Dit is het persbericht van woensdag 24 juni 2026.
Inbraken en diefstallen
Dinsdag werden tijdens een actie in het kader van de bestrijding van fietsdiefstallen twee personen op heterdaad betrapt. De ene had een fiets buit gemaakt, de tweede een elektrische step.
Verschillende agenten in burgerkledij controleerden op drukke plaatsen in het centrum en de stationsomgeving. Deze controles vinden verschillende keren per maand plaats. Onder meer gekende hotspots voor fietsdiefstallen worden extra in de gaten gehouden.
In de Bondgenotenlaan merkten de politieinspecteurs in burger een man op die schijnbaar doelloos wat rondwandelde maar heel veel aandacht had voor gestalde fietsen. Toen hij een step zag die niet slotvast tegen de muur stond, keerde hij op zijn stappen terug. Hij slaagde er in de step aan de praat te krijgen en wilde er mee vertrekken. De man werd tegengehouden door de agenten in burger en om uitleg gevraagd. Hij had geen identiteitsdocumenten op zak. Hij riep dat hij niets had misdaan en de step had gevonden en meegenomen. Hij werd overgebracht naar het commissariaat. Ondertussen was ook de eigenaar van de step opgedaagd. Hij had zijn voertuig even aan kant gezet om een boodschap te doen maar had er geen slot opgezet.
In het station merkten de agenten een man op met een spiksplinternieuwe elektrische fiets. Deze wilde de trein naar Brussel nemen. Toen hij de trein wilde opstappen werd hij door de agenten aangesproken. Hij kon geen identiteitsdocumenten voorleggen. En de fiets zou volgens hem een testfiets zijn van een winkel in Brussel. De agenten vonden echter een label dat verwees naar een Leuvense fietsenhandel. Toen ze daar gingen informeren bleek dat de verdachte even daarvoor de fiets had meegekregen voor een testrit in ruil voor zijn identiteitskaart die echter vals bleek te zijn. De fiets werd teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar. De verdachte werd overgebracht naar het commissariaat.
Het parket en de dienst vreemdelingenzaken werden van beide voorvallen in kennis gesteld.
Dinsdagnacht hebben onbekenden ingebroken in een apotheek in de Koning Albertlaan in Kessel-Lo. De bewoners van de flat boven de apotheek belden de politie toen ze werden opgeschrikt door verdachte geluiden en licht beneden zagen branden. De politie was snel ter plaatse maar kon niemand meer aantreffen. De glazen schuifdeur van de apotheek werd geforceerd. De kasten in de zaak werden doorzocht en de kassa achter de toonbank werden opengebroken. De daders gingen er vandoor met het cash geld dat ze in de kassa’s aantroffen. Het labo kwam ter plaatse voor een sporenonderzoek.
Bijen op de vlucht
Dinsdag werd politie gecontacteerd voor een zwerm bijen die een fietsenstalling hadden ingepalmd. De fietsenstalling werd afgezet met politielint om te veiligheid van voorbijgangers te verzekeren. De zwerm bleek op de vlucht te zijn geslagen tijdens breekwerken in een nabijgelegen woning. De dieren raakten verstoord en gingen op de vlucht op zoek naar een nieuwe nestplaats. Daarvoor kozen ze de fietsenstalling in de Naamsestraat uit. Eén fiets werd uitgekozen als favoriete hangplaats. De politie deed beroep op een imker om de bijenkolonie te verwijderen en over te brengen naar een meer geschikte permanente verblijfplaats.