Snelheidscontroles gaan door … en dat blijkt meer dan noodzakelijk

Tijdens de paasvakantie controleerde het anoniem flitsvoertuig van lokale politie Leuven de snelheid op een hele reeks locaties. Uit de resultaten van de flitscontroles blijkt dat deze absoluut noodzakelijk zijn.

De voorbije 4 dagen controleerde de politie ook regelmatig of bestuurders van gemotoriseerd verkeer zich hielden aan de regels die van kracht zijn om het coronavirus terug te dringen.

Blauw zwaailicht

Er werden snelheden geregistreerd die meer dan twee keer zo hoog lagen als toegelaten. In totaal werden 11.367 voertuigen gecontroleerd en daarvan reden er 455 te snel.

In de zones waar maximaal 50 km/uur mag gereden worden, werd het anoniem voertuig onder meer opgesteld op verschillende invalswegen richting Leuven, op de Leuvense ring, op de Kesseldallaan, de Vaartdijk, de Wakkerzeelsebaan, de Platte-Lostraat en de Hertogstraat. De hoogste snelheden werden vastgesteld op de Naamsesteenweg (129 km/uur), de Tervuursesteenweg (107 km/uur) en de Aarschotsesteenweg (103 km/uur).

In zones waar maximaal 70 km/uur mag gereden worden werd gecontroleerd op de Wijgmaalsesteenweg, de Koning Boudewijnlaan en de Meerdaalboslaan. De bestuurder met de zwaarste voet werd betrapt op de Koning Boudewijnlaan (105 km/uur).

Ook in de zone 30 werd gecontroleerd onder meer in de Mgr.Van Wayenberghlaan, de Riddersstraat, de J.B.Van Monsstraat, de Andreas Vesaliusstraat, de Koning Leopold-III-laan, de Kapucijnenvoer en de Geldenaaksebaan. De hoogste snelheden werden geregistreerd op de Kapucijnenvoer (81 km/uur) en de Geldenaaksebaan (88 km/uur).

Controles op niet-essentiële verplaatsingen en samenscholingsverbod

De voorbije vier dagen werd nagegaan of iedereen die met een motorvoertuig op de baan was een geldige reden had voor die verplaatsing. Tegelijkertijd werd gecontroleerd of in de voertuigen het samenscholingsverbod werd gerespecteerd.

In totaal werden ruim 500 bestuurders aan de kant gezet. Er werd een twintigtal processen-verbaal uitgeschreven voor bestuurders die een niet-essentiële verplaatsing maakten, maar ook voor bestuurders én hun passagiers die het samenscholingsverbod overtraden. De meeste overtreders werden ruim na sluitingstijd van de winkels betrapt en konden een uitstap voor boodschappen dus niet inroepen als excuus om op de baan te zijn. Een passagier die zonder aanvaardbare reden in de stuurcabine van een vrachtwagen zat en de politiecontrole van op een afstand opmerkte, probeerde zich tevergeefs onzichtbaar te maken door zich snel te verstoppen onder het dashboard van de vrachtauto.

Ook de volgende dagen zal de politie regelmatig gelijkaardige wegcontroles organiseren.