Opgepast voor oplichters aan huis of aan de telefoon

Het komt regelmatig voor dat oplichters zich aan de telefoon voordoen als een medewerker van een bank, een overheidsdienst of de politie. In Herent werd een 84-jarige vrouw in januari 2025 nog slachtoffer van dergelijke oplichting. De oplichters beweren dat er een probleem is met een document of een betaling en vragen om langs te komen om het probleem op te lossen. 

Bron: Freepik

Men stelt voor om documenten, zoals betaalkaarten of de identiteitskaart met pincode en kaartlezer klaar te leggen. Ofwel belt de oplichter aan en worden de documenten meegenomen ofwel wordt samen met het slachtoffer ingelogd in de app van de bank. De oplichter kan ook voorstellen om samen naar een bankautomaat te gaan. Zo worden persoonlijke codes bekomen, waarmee geld van de bankrekening wordt gehaald. 

Trap niet in de val! Een bank, de politie of een overheidsdienst zal nooit vragen naar persoonlijke (pin)codes. Zij komen niet aan huis om kaarten of documenten op te halen of te vernietigen. 

Wat kan je doen? 

  • Geef nooit persoonlijke informatie door. Beëindig het telefoongesprek. 
  • Contacteer zelf je bank of de officiële instantie om na te gaan of er werkelijk een probleem is. 
  • Ben je toch in de val gelopen? Contacteer Card Stop op 078 170 170 en je bank om je betaalkaarten en rekening te blokkeren.
  • Heb je ingestemd met een bezoek aan huis? Bel meteen de politie via 101.
  • Ben je geld kwijtgeraakt? Doe aangifte bij de politie. 

Labels