Hoe gaat het eigenlijk?

Het essentiële punt van een BIN is het organiseren van de communicatie van informatie!

De communicatiemethoden en -instrumenten zullen verschillend zijn voor dringende en niet-dringende communicatie.

In geval van nood, wanneer een BIN-lid een situatie ziet waarin er een dreigend gevaar is voor mensen of eigendommen, moet hij niet aarzelen om 101 of 112 te bellen. Daarom verandert er in deze noodgevallen (ongeval, flagrante delicto de vol, strijd, enz.) niets voor een BIN-lid in vergelijking met een andere burger. Ze moeten allebei de noodnummers van de politie gebruiken.

In geval van nood zal de politie de leden van BIN per SMS op de hoogte brengen. Als een straat wordt geblokkeerd of ontruimd als gevolg van een ongeval, als de politie op zoek is naar een bepaald voertuig in verband met een diefstal, als een vermist meisje als vermist wordt opgegeven, ... In deze of soortgelijke gevallen zal de politie de leden van het BIN op de hoogte brengen door het sturen van een SMS met de belangrijkste informatie.

In niet-noodsituaties zullen de leden van het BIN informatie doorsturen of een situatie melden aan hun coördinator. De coördinator neemt contact op met de lokale politie die de informatie verwerkt en de gepaste reactie organiseert (controles, patrouilles, onderzoek, notulering, enz.). Zodra deze informatie is verwerkt, geeft de lokale politie feedback aan de coördinator en het BIN-lid.

In niet-noodgevallen zal de politie preventief advies geven aan de leden van BIN. Deze tips worden op een krant geplaatst die op het internet kan worden geraadpleegd. Alleen PLP-leden hebben toegang tot dit tijdschrift, waarop zij kunnen reageren.

Dit klinkt wat vervelend, maar in werkelijkheid is alles zo gepland dat het BIN-lid gemakkelijk en snel toegang heeft tot informatie die hem of haar aangaat.