Politie Heist krijgt positieve evaluatie van inwoners

De resultaten van het grootschalig bevolkingsonderzoek uit 2018, in samenwerking met de Federale Politie en FOD Binnenlandse Zaken, tonen aan dat PZ Heist een positieve beoordeling krijgt van de inwoners van de zone. Belangrijk bij de interpretatie van de cijfers is dat de meerderheid van de respondenten deel uitmaakt van de leeftijdscategorie 50-64 jaar.

Meest voorkomende buurtproblemen

De gemiddelde buurtbewoner stoort zich vooral aan snelheidsduivels en sluikstorters. Maar liefst 65% vindt ‘onaangepaste snelheid’ het grootste probleem in zijn of haar buurt. ‘Sluikstorten’ komt met 47% op de tweede plaats en ‘agressief verkeersgedrag’ (33%), ‘geluidshinder door verkeer’ (32%) en ‘hinderlijk parkeren’ (28%) vullen het rijtje aan. De aangehaalde buurtproblemen zijn niet specifiek zonegebonden aangezien deze ook bij vergelijkbare politiezones de top vijf vormen. Enkel het fenomeen ‘sluikstorten’ wordt als een groter probleem aanzien binnen PZ Heist.

 

Sterk veiligheidsgevoel

Maar liefst 84% van de Heistse inwoners zegt zelden of nooit last te hebben van een onveiligheidsgevoel in zijn of haar buurt.  De overgrote meerderheid (74%) vindt dat de buurt er verzorgd uitziet, wat het algemene veiligheidsgevoel alleen maar ten goede komt. Het percentage voor het mijden van plekken in de zone ligt dan ook laag (13%).

 

Goede preventieve diensten

Op het gebied van preventie scoort PZ Heist beter dan vergelijkbare politiezones in de categorieën ‘kennis aanwezig bij de burgers over inbraakpreventie’, ‘vakantietoezicht’, ‘geven van algemene info’, ‘fietsgraveeracties’, ‘politionele slachtofferzorg en ‘burgerbemiddeling’. Wel zouden burgers graag meer of evenveel algemene informatie wensen en in het bijzonder meer informatie inzake ‘samenwerkingsverband tussen burger en politie’. De inwoners willen het liefst op de hoogte gehouden worden via de website van de politie of gemeente en via infobladen of kranten. Om de jongeren te bereiken zal PZ Heist vooral toekomstgericht meer moeten inzetten op sociale media.

 

Goede werking politie

De algemene tevredenheid over de politiewerking bedraagt maar liefst 73% en ligt op elk aspect hoger dan in vergelijkbare politiezones. De inwoners zijn het meest tevreden over de houding en het gedrag van de agenten (75%) en het minst tevreden over informatie over de acties (40%). Drie vierde vindt bovendien dat de politiediensten van de eigen zone makkelijk te bereiken zijn.

 

Goede informatieverstrekking tijdens politiecontact

Zeven op de tien respondenten had de afgelopen 12 maanden geen contact met de politie van de eigen zone. Bij de overige 30% die wel contact hadden ging het voornamelijk om een aangifte, melding of administratieve afhandeling. In PZ Heist zijn de burgers vooral heel tevreden over de informatieverstrekking tijdens hun laatste politiecontact.

 

Tot slot tonen de resultaten van de bevraging dat buurtbewoners vinden dat politiezone Heist prioriteit moet geven aan de volgende veiligheidsproblemen: woninginbraken, verkeer en zedenfeiten.