Keuzemenu voor alle oproepen naar noodnummers 112 en 101

Op 11 februari is het keuzemenu voor noodnummers officieel ingevoerd in het hele land. Voortaan krijgt de oproeper zowel op het nummer 112 als op het nummer 101 hetzelfde keuzemenu: de brandweer, een ziekenwagen of de politie. Via een automatische boodschap wordt de persoon verzocht om op 1 te drukken voor een ziekenwagen en de brandweer en op 2 voor de politie. Om dan te worden doorverbonden met de passende noodcentrale.

Banner noodnummer

De werking hiervan is vergelijkbaar met de app 112 BE. Dankzij dit systeem blijven meer lijnen open omdat de operatoren minder nutteloze oproepen ontvangen en minder vaak moeten doorverbinden.

Toch is het belangrijk om de app 112 BE te promoten. Via deze app kan de burger immers rechtstreeks communiceren met de politie of de hulpdiensten.

Voordelen van de app 112 BE

De app 112 BE blijft ideaal om contact op te nemen met de hulpdiensten. De voordelen zijn legio, voor oproeper én hulpdiensten:

  • een betere lokalisatie;
  • geregistreerde info van de opbeller wordt automatisch doorgestuurd (bloedgroep, allergieën, te waarschuwen persoon ...);
  • live chat: heel belangrijk voor slechthorenden, anderstaligen en wanneer de oproeper zich in een specifieke situatie genoodzaakt ziet om info in stilte door te sturen;
  • rechtstreeks contact met de noodcentrale zonder het menu van het antwoordapparaat te moeten doorlopen;

Enige nadeel van de app 112 BE: je moet ze zelf downloaden. 

Download deze app en praat erover in je omgeving!