Crossborder Traffic, voor de vereenvoudiging van de verkeersboetes

Op 3 juli wordt Crossborder Traffic realiteit. Dit project vloeit voort uit de implementatie van een Europese richtlijn die de identificatie van de buitenlandse kentekens toelaat. Onmiddellijk bij de opstart van het project werd door Justitie en door de geïntegreerde politie vooropgesteld om de implementatie van deze richtlijn te koppelen aan een optimalisering van het hele proces/de flux van onmiddellijke inningen en minnelijke schikkingen in het verkeer.

Doelstellingen van dit project:

  • het rationaliseren van het beheer van verkeersovertredingen, en dit ook voor alle buitenlandse overtreders (EU);
  • het afschaffen van de dubbele zending;
  • de administratieve werklast verminderen van politie, politieparket en politierechtbank;
  • en, in fine, bijdragen tot de verhoging van de verkeersveiligheid door aan Justitie een globaal zicht van de verkeersinbreuken van een persoon te geven

Dit project brengt een belang- rijke cultuurverandering mee: van papier veranderen we naar de online flux. Geen paniek! De politie zal voor vaststellingen en identificatie blijven instaan en Justitie zal voor de vervolgingen zorgen.

De Directie van de politionele informatie en de ICT-middelen (DGR/DRI) zal de templates van de processen-verbaal aanpassen. Zo zal het telefoonnummer van de eenheid die het document opstelde niet meer vermeld worden in de aanhef van het document. Onderaan zal de volgende vetgedrukte zin worden vermeld: "Voor alle vragen in verband met dit pv of de betaling van de boete kunt u terecht op de website https://justonweb.be/fines/ of kunt u het callcenter bellen op het nummer 32 2 278 55 60."

Zodra dit systeem geïmplementeerd is, zullen politiemen- sen de concrete en positieve effecten merken tijdens hun werk, in het bijzonder door een belangrijke vermindering van de administratieve werklast. De politie zal zich op haar kerntaken kunnen concentreren, dat wil zeggen de vaststel- ling en de identificatie van de overtreders.

De implementatie van het project zal de volgende verande- ringen meebrengen:

Begin juli

  • Het starten van een online website in 4 talen:
  • Belgische en buiten- landse overtreders kunnen hun dossier raadplegen en hun betalingen verrichten op basis van het PV-nummer en de datum. Een meertalige rubriek van FAQ's zal de burger in de nieuwe procedure begeleiden.
  • De oprichting van een 4-talig callcenter. Als de FAQ's de vragen van de burgers niet beantwoorden, kunnen ze het nieuwe callcenter (02 278 55 60) opbellen. De interventies van het callcenter zullen de last van de verbalisanten aanzienlijk verminderen, die, als gevolg daarvan, zich meer op hun kerntaken kunnen concentreren.

Beide communicatiemiddelen zullen door een externe partner, BPost, worden beheerd.

Verdere optimalisaties en uitbreidingen zullen later nog plaatsvinden. Zo zal bijvoorbeeld het aantal geregistreerde landen geleidelijk naar alle Europese landen uitgebreid worden en zal de geleverde steun door de website uit- gediept worden. De FAQ's zullen ontwikkeld en gevoed worden door de gestelde vragen aan het callcenter om de werking ervan te optimaliseren. Het centraal systeem zal performanter worden in de opsporing en de aanpak van recidive. Processen zullen afgestemd worden en de dubbele zending wordt verwijderd.