Klachtenformulier
De Federale Politie streeft als overheidsdienst naar een kwaliteitsvolle dienstverlening. Voelt u zich (als burger of onderneming) onheus behandeld door onze diensten? Dan kunt u ons dat laten weten.
De Federale Politie stelt alles in het werk om haar opdrachten zo goed mogelijk uit te voeren. Met het oog op continue verbetering staat ze open voor klachten van burgers over een interventie of een contact met haar diensten.
Alle klachten worden bestudeerd en de klager zal hierover feedback krijgen.
Gelieve onderstaande informatie te lezen alvorens een klacht in te dienen:
- Wie kan een klacht indienen?
- Om welke redenen kan ik via dit formulier een klacht indienen?
- Om welke redenen kan ik niet via dit formulier een klacht indienen?
- Hoe kan ik weten of mijn klacht de Federale Politie betreft?
- Wat als mijn klacht de Lokale Politie betreft?
- Is mijn klacht ontvankelijk?
- Wat is de gemiddelde behandelingstermijn van een klacht?
- Wat als ik niet tevreden ben met het antwoord op mijn klacht?
Wie kan een klacht indienen?
Iedereen die contact heeft gehad met een lid of een dienst van de Federale Politie kan een klacht indienen over de interventie/het contact.
Om welke redenen kan ik via dit formulier een klacht indienen?
U kunt een klacht indienen indien u ontevreden bent over het optreden van een of meerdere leden en/of diensten van de Federale Politie.
De klacht kan gaan over het gedrag, het professionalisme, de efficiëntie en het onthaal van een lid/dienst van de Federale Politie.
Indien u het slachtoffer werd van geweld met slagen en verwondingen, dient u zich rechtstreeks tot een lokaal politiekantoor te wenden om een gerechtelijke klacht in te dienen. U kan ook via brief klacht neerleggen bij de procureur des Konings.
Om welke redenen kan ik niet via dit formulier een klacht indienen?
Indien u feiten wenst aan te geven en/of klacht wenst in te dienen voor feiten die onder de bevoegdheid van de gerechtelijke overheden vallen (bv. slagen en verwondingen, corruptie, gebruik van valse stukken ...), dient u zich te wenden tot een bevoegde politiedienst of per brief aan de procureur des Konings.
Gelieve u bij de betwisting van een verkeersinbreuk te wenden tot het bevoegde parket of het bij het pv gevoegde antwoordformulier behoorlijk ingevuld terug te sturen. De klachten over betwistingen van vaststellingen kunnen niet aan de hand van dit formulier worden behandeld.
Dit klachtenformulier is geen formulier voor het indienen van gerechtelijke klachten.
Hoe kan ik weten of mijn klacht de Federale Politie betreft?
In België bestaat de Geïntegreerde Politie uit meerdere lokale politiezones en de Federale Politie.
Het actieterrein van de Federale Politie bestrijkt bepaalde voorname assen van het land: de autosnelwegen, de trein- en metrosporen, de luchthavens en de waterwegen.
De Federale gerechtelijke politie, die uit onderzoeksdiensten bestaat, wordt georganiseerd per gerechtelijk arrondissement.
De noodcentrales (101 of 112) maken ook deel uit van de Federale Politie.
Tot slot verlenen bepaalde eenheden steun aan de Lokale Politie (interventiekorps, gespecialiseerde eenheden).
De Federale Politie is herkenbaar aan de kleuren van haar logo's en van haar voertuigen (oranje stripping).
Heeft uw klacht betrekking op een controle van uw bagage door de douane (luchthaven), dan kunt u terecht op de site FOD Financiën.
Heeft uw klacht betrekking op een contact met het gerecht, dan kunt u terecht op de site FOD Justitie.
Heeft uw klacht betrekking op de Lokale Politie, dan kunt u zich wenden tot het Comité P of bij de Algemene Inspectie of rechtstreeks tot de betrokken lokale politiezone .
Is mijn klacht ontvankelijk?
Uw klacht is ontvankelijk als aan onderstaande criteria wordt voldaan:
- Uw klacht is niet anoniem;
- Uw klacht betreft een lid of een dienst van de Federale Politie;
- Als het om een lid of een dienst van de Lokale Politie gaat, zullen wij uw klacht doorsturen als de politiezone rechtstreeks kan worden geïdentificeerd aan de hand van uw informatie. De Federale Politie is niet bevoegd om klachten met betrekking tot de Lokale Politie te behandelen;
- De aangegeven feiten dateren van minder dan 4 maanden geleden;
- Uw klacht is voldoende duidelijk;
- Uw klacht betreft feiten gepleegd door politieleden of -diensten tijdens de uitoefening van hun ambt of die rechtstreeks in verband staan met hun ambt.
Wat is de gemiddelde behandelingstermijn van een klacht?
Een klacht wordt gemiddeld in minder dan 4 maanden behandeld en afgesloten. Deze duur kan echter variëren naargelang van de complexiteit van het onderzoek. Wanneer het dossier is afgehandeld, krijgt de klager sowieso de resultaten van de klachtenbehandeling.
Wat als ik niet tevreden ben met het antwoord op mijn klacht?
Wanneer u het oneens bent met het antwoord en de conclusies in verband met uw klacht, dan kunt u een schriftelijk en gemotiveerd verzoek om een tweede lezing van uw dossier richten aan het Comité P of u wenden tot de Algemene Inspectie.
Waarschuwing
De indiening van een valse klacht die met een lasterlijke aangifte kan worden gelijkgesteld, kan leiden tot een strafrechtelijke vervolging (art. 443 van het Strafwetboek).
Hebt u kennisgenomen van de nuttige informatie hierboven?
U kunt dan het online klachtenformulier invullen.