Symantec en informaticaveiligheid

Deze tijd van het jaar geeft de firma Symantec ons steeds haar voorspellingen op het vlak van informaticaveiligheid en vertelt ze hoe die dagelijks ons privé- en beroepsleven zouden moeten beïnvloeden. Eerst hebben we het over de vertrouwelijkheid van onze gegevens die duidelijk een van onze prioriteiten zal worden.

Het jaar 2013 is op dat vlak zeker een bewogen jaar geweest. Allerhande vormen van ongeoorloofde toegang waren regelmatig voorpaginanieuws en zorgden ervoor dat de bedrijfswereld en particulieren zich bewust werden van de problematiek.Het is inderdaad huiveringwekkend dat verschillende grote spelers op het net de massa beschikbare informatie kruisen.

Er is dus een uitbreiding nodig van de vertrouwelijkheidsfuncties van onze digitale hulpmiddelen of van de onlinediensten waarop we een beroep doen.De nieuwe generatie zou de stuwende kracht van die tendens moeten zijn. Om hun privéleven zoveel mogelijk te beschermen, zouden jongeren massaal pseudoniemen of valse namen moeten gebruiken en, zoals we in deze rubriek al hebben vermeld, meer en meer overschakelen op alternatieve sociale netwerken.Die tendens zou niet alleen een invloed moeten hebben op hun ouders, maar ook op de bedrijven die trachten hun informatie beter te beveiligen door encryptieoplossingen te ontwikkelen en door naar middelen te zoeken om hun identiteit beter te beschermen.

Het feit dat de gebruikers worden misleid of hen informatie wordt ontfutseld, heeft natuurlijk negatieve gevolgen voor het imago van het web.Een andere tendens die wordt benadrukt in het aangehaalde verslag is het feit dat internetoplichters jacht blijven maken op onze persoonlijke gegevens door ons digitaal verkeer te volgen.

Als een nieuw sociaal netwerk de internetgebruikers weet te bekoren, zullen hackers dit ook zeer snel ontdekken en strategieën ontwikkelen die eigen zijn aan die nieuwe omgeving. Het is hun bedoeling in contact te treden met de gebruikers en hen informatie te ontfutselen of hun een goede deal voor te stellen.We mogen dus niet vergeten dat een aanbod dat te mooi lijkt om waar te zijn, net als in het echte leven bedrog kan zijn.In uw digitale leven moet u dus dezelfde reflexen hebben als in uw dagelijkse leven.

Ik stel voor om volgende week voort te gaan met ons overzicht van de tendensen voor 2014.