Flitsmarathon : het aantal en de ernst van de overtredingen in verhoging

Van 05 tot 06 oktober vond de 17e editie van de flitsmarathon plaats op 556 locaties in ons land.

De geïntegreerde politie heeft 792.546 voertuigen in totaal gecontroleerd, nl minder dan bij vorige marathons. Deze daling kan verklaard worden door het veralgemeende thuiswerk nav de staking bij de spoorwegen.

Een verhoging van de bestuurders in overtreding is vastgesteld tov de 16e editie, met deze keer 4,23% bestuurders in snelheidsovertreding.

Ook het aantal intrekkingen rijbewijzen voor te hard rijden is hoger dan in het voorjaar, met 318 intrekkingen.

Deze resultaten zijn teleurstellend, zeker omdat deze controle-actie massaal werd aangekondigd en de bestuurders waren er op de hoogte van.

We zien ook dat het percentage bestuurders in overtreding jaar na jaar steeds hoger is, wat waarschijnlijk verklaard kan worden door de verhoging van het aantal trajectcontroles, maar vooral ook door de invoering van de nul-tolerantie.

Daarom blijven we dan ook inzetten op snelheidscontroles; een te hoge snelheid blijft immers één van de grootste killers in het wegverkeer.

De invoering van de nultolerantie was dan ook een noodzakelijke evolutie in de strijd tegen hardrijders. De vermindering van de gemiddelde snelheid met 1 km/u kan immers heel wat levens en ongevallen met lichamelijk letsel sparen. Overdreven snelheid is nog teveel sociaal aanvaard en we moeten ons dan ook richten op alle weggebruikers en zowel op de kleine als de grote snelheidsovertredingen.

Flitsmarathon