#3 en #4: Bestuurlijke inbeslagnames van racende buitenlandse voertuigen door politiezone Brussel Noord

« De verkeersveiligheid is een prioriteit van de politiezone Brussel Noord.” herhalen hoofdcommissaris Frédéric Dauphin, korpschef van de lokale politie van Schaarbeek, Evere en Sint-Joost-ten-Node en mevrouw Cécile Jodogne, voorzitster van het politiecollege en burgemeester van Schaarbeek. “Onaangepaste snelheid en gevaarlijk rijgedrag op onze wegen zijn onaanvaardbaar. Met de bestuurlijke inbeslagname van voertuigen willen we deze gevaarlijke gedragingen bestrijden. Wij kunnen de bestuurlijke inbeslagnames van twee buitenlandse auto’s tegelijkertijd aankondigen. Op één maand tijd zijn er inmiddels al vier voertuigen bestuurlijk in beslag genomen: het is een functioneel instrument voor de politiezone.»

bestuurlijke inbeslagname

De afgelopen twee jaar heeft de verkeersdienst van de politiezone het aantal snelheidscontroles en repressieve operaties verhoogd om het gevaarlijke rijgedrag van sommige automobilisten op de weg te bestrijden. “Deze inspanningen hebben geloond. Verkeersongevallen met lichamelijke letsels daalden immers met 13% in onze politiezone tussen 2019 en 2018. Hoewel elk ongeval met lichamelijke letsels er één te veel is, kunnen we ons verheugen in deze afname” gaat Mevrouw Cécile Jodogne verder.

 

De lokale politie besefte echter dat sommige bestuurders de boodschap niet begrepen en niet gevoelig waren voor deze repressieve acties. Dit is de reden waarom de politiezone zich vervolgens heeft laten inspireren door de procedure van bestuurlijke inbeslagname op basis van het artikel 30 van de wet op het politieambt (WPA). Deze werd door andere lokale politiezones reeds toegepast als toevoeging op de politieactie om de verkeersveiligheid te verbeteren.

 

Bestuurlijke inbeslagnames van twee buitenlandse voertuigen tegelijkertijd

Op zaterdag 21 december, omstreeks 03u00 ’s nachts, merkte een patrouille van de politiezone Brussel Noord op dat twee racende buitenlandse auto’s, een Range Rover en een Volkswagen, aan een ongewone snelheid reden op de Leuvensesteenweg, ter hoogte van het Sint-Joostplein richting het Daillyplein. In de wijk is een maximumsnelheid van 50 km per uur toegelaten. De buurt kent verschillende nachtwinkels, discotheken en cafés. Op dat moment waren er voetgangers aanwezig voor de cafés op het plein. De bestuurders probeerden de politiewagens te omzeilen, maar werden beiden uiteindelijk op het Meiserplein onderschept door de politie. De twee chauffeurs hadden passagiers mee in hun voertuig. Ondanks de bestuurders positief bliezen tijdens de alcoholtest, was een gerechtelijke inbeslagname niet van toepassing. Naast het onder invloed rijden, maakten de bestuurders daarbij verschillende overtredingen: aan een ongewone snelheid rijden in een zone 50, het in gevaar brengen van andere weggebruikers waaronder voetgangers, meerdere overtredingen en het negeren van een politiebevel. Tijdens de gebeurtenis raakte niemand gewond, maar gezien de chauffeurs onder invloed en aan een ongewone snelheid reden, konden beiden bestuurders niet anticiperen op een mogelijk obstakel en hadden zij dus geen controle over hun voertuig. Er zijn twee processen-verbaal opgesteld voor de verschillende overtredingen die de chauffeurs tijdens de achtervolging pleegden.

 

Met het oog op deze vaststelling door de patrouille en bij afwezigheid van een eventuele gerechtelijke inbeslagneming van het voertuig is de lokale politie Brussel Noord overgegaan tot zijn derde en vierde bestuurlijke inbeslagname, uitgevoerd op basis van het artikel 30 van de WPA. Dit werd bevestigd door de burgemeester van Schaarbeek, Mevrouw Cécile Jodogne.

 

Ter herinnering, het beginsel van een bestuurlijke inbeslagname is dat een automobilist die door zijn rijgedrag het leven of de lichamelijke integriteit van anderen met zijn voertuig in gevaar brengt, zijn voertuig bestuurlijk in beslag kan worden genomen op voorwaarde dat aan een aantal strenge criteria wordt voldaan. Eén van deze voorwaarden is dat er geen gerechtelijke inbeslagname kan worden opgelegd.

 

De gerechtelijke procedure zal immers altijd voorrang hebben op de bestuurlijke politiemaatregel. Gerechtelijke inbeslagnames vinden regelmatig plaats tijdens de interpellatie van bestuurders zonder geldige autoverzekering of die onder invloed rijden. Zo werden er bijvoorbeeld in de eerste 9 maanden van 2019 meer dan 100 gerechtelijke inbeslagnames bevolen door het Brusselse Parket wegens bovenstaande geciteerde verkeersovertredingen op het grondgebied van de lokale politie Brussel Noord. De samenwerking tussen de politie en het Openbaar Ministerie ter bestrijding van gevaarlijk rijgedrag op onze wegen wordt uitgevoerd en functioneert. Er zijn echter sommige gevaarlijke bestuurders erin geslaagd om te ontglippen aan de mazen van deze acties.

 

« De bestuurlijke inbeslagname op basis van artikel 30 van de WPA is een aanvullend instrument voor de politie om de veiligheid op onze wegen te garanderen en te verbeteren en om ervoor te zorgen dat iedereen veilig naar huis terugkeert. » concludeert de korpschef van de lokale politie, Frédéric Dauphin.